”Sido käteni ja paina pääni lattialle” : BDSM-estetiikkojen käyttö suomalaisessa populaarimusiikissa reparatiivisesti nähtynä kolmen tapausesimerkin kautta
Lyly, Helena (2024-04-08)
”Sido käteni ja paina pääni lattialle” : BDSM-estetiikkojen käyttö suomalaisessa populaarimusiikissa reparatiivisesti nähtynä kolmen tapausesimerkin kautta
Lyly, Helena
(08.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217218
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin suomalaista populaarimusiikin kenttää BDSM-estetiikkojen näkökulmasta. Tutkielmani tavoite on ymmärtää, miten BDSM-estetiikkoja hyödynnetään suomalaisessa populaarimusiikissa, mitä BDSM-estetiikat viestittävät kappaleiden narratiivissa ja miten ne muokkaavat kappaleen puhujien toimijuuksia. Aineistonani toimii kolme suomalaisen populaarimusiikin kappaletta tapausesimerkkeinä, joista teen kulttuurisen musiikintutkimuksen konventioiden mukaisen lähiluennan.
Feminististen tutkimuksen mukaiset luennat, kuten vainoharhainen luenta ja reparatiivinen luenta, ovat keskeisiä kappaleiden tulkinnalle, sillä niiden avulla voin tarkastella laulettuja tekstejä sekä niitä ympäröiviä kulttuurisia ilmiöitä. Näiden luentojen käyttö osana metodologiaani mahdollistaa havaintojeni käytön queer-tutkimuksen, musiikintutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen kentillä. Keskeiset johtopäätökseni kappaleista ovat, että BDSM-estetiikkoja käyttävät artistit kohtaavat yleisön halun kokea normatiivisten sukupuoli ja seksuaalijaotteluiden ulkopuolista fantasiaa. Sadomasokismi populaarimusiikissa tulee siis todennäköisesti olemaan osana musiikin estetiikkoja myös tulevaisuudessa, sillä se vastaa kuuntelijoiden tarpeeseen.
Feminististen tutkimuksen mukaiset luennat, kuten vainoharhainen luenta ja reparatiivinen luenta, ovat keskeisiä kappaleiden tulkinnalle, sillä niiden avulla voin tarkastella laulettuja tekstejä sekä niitä ympäröiviä kulttuurisia ilmiöitä. Näiden luentojen käyttö osana metodologiaani mahdollistaa havaintojeni käytön queer-tutkimuksen, musiikintutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen kentillä. Keskeiset johtopäätökseni kappaleista ovat, että BDSM-estetiikkoja käyttävät artistit kohtaavat yleisön halun kokea normatiivisten sukupuoli ja seksuaalijaotteluiden ulkopuolista fantasiaa. Sadomasokismi populaarimusiikissa tulee siis todennäköisesti olemaan osana musiikin estetiikkoja myös tulevaisuudessa, sillä se vastaa kuuntelijoiden tarpeeseen.