Liikuntakasvatus alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
Kanervo, Emma; Yli-Lankoski, Ella (2024-04-09)
Liikuntakasvatus alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
Kanervo, Emma
Yli-Lankoski, Ella
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217354
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041217354
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan toteuttamisesta. Tämän lisäksi selvitimme, mitä liikunnallisia tavoitteita varhaiskasvatuksen opettajat pitävät merkittävinä alle 3-vuotiailla lapsilla sekä millaisia ohjauksellisia, liikuntamahdollisuuksien järjestämiseen liittyviä haasteita he ovat kohdanneet omassa päiväkotiryhmässään. Tutkimuksessa selvitimme myös varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia oman lapsiryhmänsä fyysisen aktiivisuuden määrästä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät neljässä varhaiskasvatusryhmässä. Ryhmät sijoittuvat kahteen Satakunnassa sijaitsevaan varhaiskasvatusyksikköön. Tutkimus ei pyri yleistettävyyteen, vaan perustuu varhaiskasvatuksen opettajien kertomiin kokemuksiin omassa alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässään.
Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi haastatteluiden pohjalta nousi liikunnan monipuolisuuden sekä ulkoilun merkitys lapsen kehitykselle. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan tärkeimmiksi tavoitteiksi alle 3-vuotiailla lapsilla nimettiin motoristen taitojen kehitys sekä liikunnan ilon kokemukset. Suurimmiksi haasteiksi liikunnan toteuttamisessa ja ohjaamisessa koettiin päiväkotien liikuntaolosuhteet sekä puutteelliset resurssit. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan alle 3-vuotiaat lapset liikkuvat riittävästi varhaiskasvatuspäivän aikana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnalla on monia tutkittuja yhteyksiä lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Tutkimus vahvistaa myönteisten liikuntakokemuksien mahdollistamisen tärkeyden jo varhaislapsuudessa, sillä se heijastaa liikuntatottumuksia myös tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät neljässä varhaiskasvatusryhmässä. Ryhmät sijoittuvat kahteen Satakunnassa sijaitsevaan varhaiskasvatusyksikköön. Tutkimus ei pyri yleistettävyyteen, vaan perustuu varhaiskasvatuksen opettajien kertomiin kokemuksiin omassa alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässään.
Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi haastatteluiden pohjalta nousi liikunnan monipuolisuuden sekä ulkoilun merkitys lapsen kehitykselle. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan tärkeimmiksi tavoitteiksi alle 3-vuotiailla lapsilla nimettiin motoristen taitojen kehitys sekä liikunnan ilon kokemukset. Suurimmiksi haasteiksi liikunnan toteuttamisessa ja ohjaamisessa koettiin päiväkotien liikuntaolosuhteet sekä puutteelliset resurssit. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan alle 3-vuotiaat lapset liikkuvat riittävästi varhaiskasvatuspäivän aikana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnalla on monia tutkittuja yhteyksiä lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Tutkimus vahvistaa myönteisten liikuntakokemuksien mahdollistamisen tärkeyden jo varhaislapsuudessa, sillä se heijastaa liikuntatottumuksia myös tulevaisuudessa.