"Savuntuoksuinen suomalaisuuden syli" : Saunamatkailua Jämsän Saunakylässä
Alanen, Sofia (2024-03-26)
"Savuntuoksuinen suomalaisuuden syli" : Saunamatkailua Jämsän Saunakylässä
Alanen, Sofia
(26.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618466
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618466
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani Keski-Suomessa sijaitsevaan Jämsän Saunakylään
suuntautuvaa saunamatkailua. Saunan ja saunakylän historian siivittämänä tarkoituksenani on
selvittää mikä ihmisiä houkuttaa yli 20 historiallista savusaunaa kattavassa Saunakylässä.
Selvitän, miten ihmiset ovat löytäneet paikalle, sillä vaikka kohde ei mainosta itseään
juurikaan, kävijöitä riittää. Lisäksi pohdin alueen autenttisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteitä.
Tutkimus sijoittuu folkloristisen katseen kautta saunatutkimuksen ja kulttuurimatkailun
kentille.
Etnografisen tutkielmani aineisto koostuu kahdesta yksilöhaastattelusta, yhdestä
ryhmähaastattelusta sekä yhdestä verkkokyselystä. Olen analysoinut aineistojani käyttäen
sisällönanalyysia ja lähilukua, joiden avulla olen kartoittanut ja löytänyt laajasta aineistosta
tutkimukseni kannalta tärkeimmät aiheet. Tutkimuksen pääasiallinen tarkoitus on selvittää
syitä asioiden taustalla, eli se on luonteeltaan kvalitatiivinen, mutta olen hyödyntänyt myös
kvantitatiivisia menetelmiä kattavien tulosten saamiseksi.
Tulokset osoittavat, että kohteessa houkuttaa perinteisiksi suomalaisiksi aihelmiksi koetut
asiat kuten savusauna ja löylyt. Lisäksi kohteen epämarkkinahenkisyys, autenttisuus ja
affektiiviset kokemukset korostuvat vastauksissa. Saunat savusaunoina koetaan
kiinnostavammaksi kuin jos ne olisivat tavallisia saunoja. Tärkeimpänä mainoskanavana
toimii suusta suuhun välittyvä puskaradio, mutta lehdistön ja muun median merkitys
korostuu, ja varsinkin ulkomailla medialla on suuri vaikutus. Positiiviset kokemukset leviävät
helposti ihmiseltä toiselle, ja ne herättävät kiinnostusta.
Saunakylä on muovautunut historiallisista, yksityisistä savusaunoista pääsymaksulliseksi yli
20 saunaa vieritysten kattavaksi vierailukohteeksi. Siirto- ja kunnostustoimenpiteistä
huolimatta kohde on autenttinen johtuen muun muassa sen käyttötarkoituksen
pitkäikäisyydestä. Yhteisöllisyyttä on havaittavissa rennon ja suorituskeskeisyyttömyyden
ilmapiirin ansiosta. Saunakylä irtauttaa arjesta sen viedessä kokijan osaksi historiaa
moniaistisuudellaan, ja jokainen vierailija on samanarvoinen ilman teknologian ja peilien
vaikutusvaltaa.
suuntautuvaa saunamatkailua. Saunan ja saunakylän historian siivittämänä tarkoituksenani on
selvittää mikä ihmisiä houkuttaa yli 20 historiallista savusaunaa kattavassa Saunakylässä.
Selvitän, miten ihmiset ovat löytäneet paikalle, sillä vaikka kohde ei mainosta itseään
juurikaan, kävijöitä riittää. Lisäksi pohdin alueen autenttisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteitä.
Tutkimus sijoittuu folkloristisen katseen kautta saunatutkimuksen ja kulttuurimatkailun
kentille.
Etnografisen tutkielmani aineisto koostuu kahdesta yksilöhaastattelusta, yhdestä
ryhmähaastattelusta sekä yhdestä verkkokyselystä. Olen analysoinut aineistojani käyttäen
sisällönanalyysia ja lähilukua, joiden avulla olen kartoittanut ja löytänyt laajasta aineistosta
tutkimukseni kannalta tärkeimmät aiheet. Tutkimuksen pääasiallinen tarkoitus on selvittää
syitä asioiden taustalla, eli se on luonteeltaan kvalitatiivinen, mutta olen hyödyntänyt myös
kvantitatiivisia menetelmiä kattavien tulosten saamiseksi.
Tulokset osoittavat, että kohteessa houkuttaa perinteisiksi suomalaisiksi aihelmiksi koetut
asiat kuten savusauna ja löylyt. Lisäksi kohteen epämarkkinahenkisyys, autenttisuus ja
affektiiviset kokemukset korostuvat vastauksissa. Saunat savusaunoina koetaan
kiinnostavammaksi kuin jos ne olisivat tavallisia saunoja. Tärkeimpänä mainoskanavana
toimii suusta suuhun välittyvä puskaradio, mutta lehdistön ja muun median merkitys
korostuu, ja varsinkin ulkomailla medialla on suuri vaikutus. Positiiviset kokemukset leviävät
helposti ihmiseltä toiselle, ja ne herättävät kiinnostusta.
Saunakylä on muovautunut historiallisista, yksityisistä savusaunoista pääsymaksulliseksi yli
20 saunaa vieritysten kattavaksi vierailukohteeksi. Siirto- ja kunnostustoimenpiteistä
huolimatta kohde on autenttinen johtuen muun muassa sen käyttötarkoituksen
pitkäikäisyydestä. Yhteisöllisyyttä on havaittavissa rennon ja suorituskeskeisyyttömyyden
ilmapiirin ansiosta. Saunakylä irtauttaa arjesta sen viedessä kokijan osaksi historiaa
moniaistisuudellaan, ja jokainen vierailija on samanarvoinen ilman teknologian ja peilien
vaikutusvaltaa.