Yrityksen vastuu ympäristöväitteistä
Simola, Sointu (2024-04-11)
Yrityksen vastuu ympäristöväitteistä
Simola, Sointu
(11.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041617995
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041617995
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee voimassa olevaa ympäristöväitteiden sääntelyä lainopillisin keinoin. Tutkimuksen kohteena on erityisesti kuluttajaviranomaisten ratkaisukäytäntö, kuluttajansuojalaki ja direktiivi sopimattomista kaupallisista menettelyistä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisten edellytysten täyttyessä yritys voi olla velvollinen korvaamaan vahingon, joka aiheutuu kuluttajalle yrityksen markkinoinnissa käyttämistä ympäristöväitteistä ja mikä kuluttajalle aiheutunut vahinko voi olla.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen vahingonkorvausvastuun edellytykset ovat riippuvaisia siitä, onko vahinko aiheutunut kuluttajalle sopimussuhteessa vai sopimussuhteen ulkopuolella. Sopimussuhteessa yritys on velvollinen korvaamaan vahingon, jos tavarassa on virhe. Sopimussuhteen ulkopuolella edellytyksenä on, että yritys on tahallaan tai huolimattomuudestaan menetellyt sopimattomasti. Kuluttajalle aiheutunut vahinko voi olla muun muassa virheen selvityskuluja sekä matka-, posti- ja puhelinkuluja niin sopimussuhteessa kuin sopimussuhteen ulkopuolella. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että viherpesudirektiivin myötä yrityksen vahingonkorvausvastuun edellytyksenä ei olisi enää ympäristöväitteen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen silloin, kun vahinko on aiheutunut sopimussuhteen ulkopuolella.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen vahingonkorvausvastuun edellytykset ovat riippuvaisia siitä, onko vahinko aiheutunut kuluttajalle sopimussuhteessa vai sopimussuhteen ulkopuolella. Sopimussuhteessa yritys on velvollinen korvaamaan vahingon, jos tavarassa on virhe. Sopimussuhteen ulkopuolella edellytyksenä on, että yritys on tahallaan tai huolimattomuudestaan menetellyt sopimattomasti. Kuluttajalle aiheutunut vahinko voi olla muun muassa virheen selvityskuluja sekä matka-, posti- ja puhelinkuluja niin sopimussuhteessa kuin sopimussuhteen ulkopuolella. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että viherpesudirektiivin myötä yrityksen vahingonkorvausvastuun edellytyksenä ei olisi enää ympäristöväitteen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen silloin, kun vahinko on aiheutunut sopimussuhteen ulkopuolella.