Opettajien tasa-arvotietoisuus: Tasa-arvon toteutuminen koulumaailmassa perusopetuksen opetushenkilöstön näkökulmasta
Kotala, Ella (2024-04-15)
Opettajien tasa-arvotietoisuus: Tasa-arvon toteutuminen koulumaailmassa perusopetuksen opetushenkilöstön näkökulmasta
Kotala, Ella
(15.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618299
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618299
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee perusopetuksen opetushenkilöstön ajatuksia sekä näkemyksiä tasa-arvon toteutumisesta kouluissa. Tutkimus on ajankohtainen muuttuvassa maailmassa ja käsittelee tasa-arvoa useista näkökulmista. Se pyrkii luomaan keskustelua ja tuomaan uusia näkökulmia opettajille tasa-arvokasvatukseen.
Kyseessä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, johon osallistui kolme luokanopettajana toimivaa tai toiminutta perusopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella.
Opettajien ajatukset tasa-arvon toteutumisesta jakautuivat neljään kategoriaan, jotka olivat pedagogiset valinnat, arvot ja ammatillinen kehittyminen, perheiden osallisuus sekä rakenteelliset linjaukset. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajan toiminnan merkityksellisyyden tasa-arvon toteutumiselle. Opettajan omaa toimintaa säätelemällä voidaan vaikuttaa tasavertaisuuden kokemuksiin. Luomalla hyväksyvää ja huomioivaa ilmapiiriä rakennetaan lapsille oikeudenmukaista oppimisympäristöä. Opettaja voi edistää monimuotoisuutta ja mahdollistaa lapsille samaistumisen kokemuksia myös käyttämällä sisällöltään sellaisia opetusmateriaaleja, jotka tukevat tasa-arvoa ja tuovat esiin esimerkiksi erilaisia ihmisiä tai perheitä. Myös opettajan arvopohjalla ja halulla kehittyä on merkitystä tasa-arvon toteutumiselle. Tasa-arvoa arvostava ja ajassa mukana pysyvä opettaja mahdollistaa lapsille turvallisen ympäristön. Merkittävä tasa-arvotekijä on myös yhteistyö perheiden kanssa. Yhteistyöllä sekä perheisiin tutustumalla pyritään edistämään oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia. Tutkimuksesta nousi esille myös yhteiskunnallisten rakenteiden vaikutus tasa-arvolle. Linjauksia on muutettava, jotta koulut voisivat olla tasa-arvoisia jokaiselle oppilaalle.
Kyseessä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, johon osallistui kolme luokanopettajana toimivaa tai toiminutta perusopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella.
Opettajien ajatukset tasa-arvon toteutumisesta jakautuivat neljään kategoriaan, jotka olivat pedagogiset valinnat, arvot ja ammatillinen kehittyminen, perheiden osallisuus sekä rakenteelliset linjaukset. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajan toiminnan merkityksellisyyden tasa-arvon toteutumiselle. Opettajan omaa toimintaa säätelemällä voidaan vaikuttaa tasavertaisuuden kokemuksiin. Luomalla hyväksyvää ja huomioivaa ilmapiiriä rakennetaan lapsille oikeudenmukaista oppimisympäristöä. Opettaja voi edistää monimuotoisuutta ja mahdollistaa lapsille samaistumisen kokemuksia myös käyttämällä sisällöltään sellaisia opetusmateriaaleja, jotka tukevat tasa-arvoa ja tuovat esiin esimerkiksi erilaisia ihmisiä tai perheitä. Myös opettajan arvopohjalla ja halulla kehittyä on merkitystä tasa-arvon toteutumiselle. Tasa-arvoa arvostava ja ajassa mukana pysyvä opettaja mahdollistaa lapsille turvallisen ympäristön. Merkittävä tasa-arvotekijä on myös yhteistyö perheiden kanssa. Yhteistyöllä sekä perheisiin tutustumalla pyritään edistämään oppilaiden tasavertaisia mahdollisuuksia. Tutkimuksesta nousi esille myös yhteiskunnallisten rakenteiden vaikutus tasa-arvolle. Linjauksia on muutettava, jotta koulut voisivat olla tasa-arvoisia jokaiselle oppilaalle.