Valintojen risteyksessä: 9.-luokkalaisten jatko-opiskeluun johtavat polut : Valintaan johtavat syyt, sosioekonomisen taustan yhteys, sekä oppilaiden valmiudet valita toiveammattia tukeva koulutus
Halinen, Riikka; Hämynen, Aura (2024-04-15)
Valintojen risteyksessä: 9.-luokkalaisten jatko-opiskeluun johtavat polut : Valintaan johtavat syyt, sosioekonomisen taustan yhteys, sekä oppilaiden valmiudet valita toiveammattia tukeva koulutus
Halinen, Riikka
Hämynen, Aura
(15.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618393
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618393
Tiivistelmä
Tällä tutkimuksella halutaan selvittää, miten 9.-luokkalaiset arvottavat erilaisia syitä valitessaan jatko-opiskelupaikkaa, sekä sosioekonomisen taustan yhteyttä kyseiseen valintaan. Lisäksi halutaan selvittää, miten 9.-luokkalaisten valmiudet eroavat toisistaan toiveammattia tukevaan koulutukseen hakeutuessa. Aihetta on tutkittu aiemmin jonkin verran, mutta on juuri nyt erityisen tärkeä ja ajankohtainen tutkimuskohde laajennetun oppivelvollisuuden takia.
Tutkimuksemme on määrällinen poikittaistutkimus. Tutkimukseen osallistui 9.-luokkalaisia kahdesta Varsinais-Suomalaisesta koulusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, johon vastasi yhteensä 119 oppilasta. Kysely kerättiin Webropol-lomakkeella, ja analysoitiin IBM SPSS Statistics -sovelluksessa. Tutkimuksen analysoinnissa hyödynnettiin ristiintaulukointia, keskiarvovertailua ja varianssianalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 9.-luokkalaisen jatko-opiskelupaikan valinnan tärkein syy on kouluttautumisen tärkeys. Vähiten tärkeänä 9.-luokkalaiset pitävät kaverin kanssa samaan kouluun pääsemistä. Tulokset myös osoittavat, että sosioekonominen tausta on yhteydessä 9.-luokkalaisen jatko-opiskelupaikan valintaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että 9.-luokkalaisten valmiudet hakeutua toiveammattia vastaavaan jatko-opiskelupaikkaan vaihtelivat jatko-opiskelupaikkakohtaisesti, mutta yleisti katsottuna valmiudet ovat kuitenkin hyvällä tasolla.
Tutkimuksemme on määrällinen poikittaistutkimus. Tutkimukseen osallistui 9.-luokkalaisia kahdesta Varsinais-Suomalaisesta koulusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, johon vastasi yhteensä 119 oppilasta. Kysely kerättiin Webropol-lomakkeella, ja analysoitiin IBM SPSS Statistics -sovelluksessa. Tutkimuksen analysoinnissa hyödynnettiin ristiintaulukointia, keskiarvovertailua ja varianssianalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 9.-luokkalaisen jatko-opiskelupaikan valinnan tärkein syy on kouluttautumisen tärkeys. Vähiten tärkeänä 9.-luokkalaiset pitävät kaverin kanssa samaan kouluun pääsemistä. Tulokset myös osoittavat, että sosioekonominen tausta on yhteydessä 9.-luokkalaisen jatko-opiskelupaikan valintaan. Lisäksi tulokset osoittavat, että 9.-luokkalaisten valmiudet hakeutua toiveammattia vastaavaan jatko-opiskelupaikkaan vaihtelivat jatko-opiskelupaikkakohtaisesti, mutta yleisti katsottuna valmiudet ovat kuitenkin hyvällä tasolla.