Koulunkäynninohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä työnkuvasta sekä yhteistyöstä opettajien kanssa
Teulahti, Taika (2024-04-12)
Koulunkäynninohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä työnkuvasta sekä yhteistyöstä opettajien kanssa
Teulahti, Taika
(12.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041718910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041718910
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee koulunkäynninohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä heidän työnkuvastaan sekä opettajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä opettajien tietämystä siitä, mitä koulukäynninohjaajat ajattelevat työnsä toteutumisesta ja millaisia odotuksia ja toiveita heillä on sen suhteen. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat toivovat ja mitä heidän mielestänsä toimivaan yhteistyöhön tarvitaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli kolme työelämässä olevaa koulunkäynninohjaajaa, joilla kaikilla oli monipuolisesti työkokemusta ala- ja yläkoulun yleisopetuksesta ja erityisopetuksesta. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin koulunkäynninohjaajan roolin olevan monipuolinen. Keskeisintä työnkuvassa on tukea ja kannustaa oppilaita korostaen samalla oppilaiden omatoimisuutta ja vahvuuksia. Toisinaan ohjaajat tekevät työtehtäviä, jotka eivät kuulu heidän työnkuvaansa. Tämä johtuu osittain siitä, etteivät opettajat ole tietoisia ohjaajan työnkuvasta. Tulosten mukaan koulussa ei korosteta ohjaajan ja opettajan eroa, mutta käytännössä erilaiset ja luonnolliset roolit kuitenkin syntyvät. Yhteistyötä opettajien ja ohjaajien välillä tapahtuu muun muassa arvioinnissa, tuen tarpeen määrittelyssä ja oppituntien suunnittelussa. Yhteistyö saattaa kärsiä epäselvien ohjeiden tai riittämättömän suunnitteluajan takia. Toimiva yhteistyö edellyttää avointa kommunikaatiota ja tasavertaisuutta sekä arvostusta molempien osapuolten työtä kohtaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulunkäynninohjaajan rooli ja opettajien kanssa tehtävä yhteistyö ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Tämä edellyttää yhteisten pelisääntöjen luomista, jotta yhteistyö toimii. Tulosten perusteella korostuu se, että toimivaan yhteistyöhön tarvitaan myönteistä suhtautumista, luottamusta ja sitoutumista työtehtäviin sekä hyvää tiedonkulkua. Lisäksi yhteistyöhön tarvitaan riittävästi yhteistä suunnitteluaikaa, mikä pitäisi huomioida lukujärjestyksessä. On tärkeää, että opettajat ovat tietoisia ohjaajan roolista, jotta he osaavat hyödyntää ohjaajia parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä pitäisi huomioida koulunkäynninohjaajien sekä opettajien koulutuksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastateltavina oli kolme työelämässä olevaa koulunkäynninohjaajaa, joilla kaikilla oli monipuolisesti työkokemusta ala- ja yläkoulun yleisopetuksesta ja erityisopetuksesta. Haastattelumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin koulunkäynninohjaajan roolin olevan monipuolinen. Keskeisintä työnkuvassa on tukea ja kannustaa oppilaita korostaen samalla oppilaiden omatoimisuutta ja vahvuuksia. Toisinaan ohjaajat tekevät työtehtäviä, jotka eivät kuulu heidän työnkuvaansa. Tämä johtuu osittain siitä, etteivät opettajat ole tietoisia ohjaajan työnkuvasta. Tulosten mukaan koulussa ei korosteta ohjaajan ja opettajan eroa, mutta käytännössä erilaiset ja luonnolliset roolit kuitenkin syntyvät. Yhteistyötä opettajien ja ohjaajien välillä tapahtuu muun muassa arvioinnissa, tuen tarpeen määrittelyssä ja oppituntien suunnittelussa. Yhteistyö saattaa kärsiä epäselvien ohjeiden tai riittämättömän suunnitteluajan takia. Toimiva yhteistyö edellyttää avointa kommunikaatiota ja tasavertaisuutta sekä arvostusta molempien osapuolten työtä kohtaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulunkäynninohjaajan rooli ja opettajien kanssa tehtävä yhteistyö ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Tämä edellyttää yhteisten pelisääntöjen luomista, jotta yhteistyö toimii. Tulosten perusteella korostuu se, että toimivaan yhteistyöhön tarvitaan myönteistä suhtautumista, luottamusta ja sitoutumista työtehtäviin sekä hyvää tiedonkulkua. Lisäksi yhteistyöhön tarvitaan riittävästi yhteistä suunnitteluaikaa, mikä pitäisi huomioida lukujärjestyksessä. On tärkeää, että opettajat ovat tietoisia ohjaajan roolista, jotta he osaavat hyödyntää ohjaajia parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä pitäisi huomioida koulunkäynninohjaajien sekä opettajien koulutuksissa.