Opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta sekä sen huomioimisesta koulussa
Ojalehto, Laura (2024-04-16)
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta sekä sen huomioimisesta koulussa
Ojalehto, Laura
(16.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919649
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden käsityksiä lapsen edusta opetuksessa. Erityisesti analysoidaan keinoja, joiden avulla lapsen etua voidaan koulun arjessa toteuttaa selkeämmin.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lasta koskevissa asioissa tulee aina ensisijaisesti ottaa huomioon lapsen etu. Lisäksi on luotu erilaisia malleja, joita soveltamalla voidaan lapsen etua tarkastella tapauskohtaisesti. Tällainen on esimerkiksi kolmen R:n malli, jonka mukaan lapsen etua käsiteltäessä tulisi ottaa huomioon oikeudet (rights), vastuu (responsibility) sekä kunnioitus (respect).
Tutkimus on toteutettu laadullisena puolistrukturoituna ryhmähaastattelututkimuksena, johon osallistui seitsemän opettajaopiskelijaa Lounais-Suomen alueelta. Tutkimuksen analyysi toteutettiin taulukoinnin avulla, jossa näkökulmiksi otettiin kolmen R:n mallin ulottuvuudet, joiden päälle tulososio rakentui.
Tutkimustulosten mukaan erilaisia keinoja toteuttaa lapsen etua, ovat opettajan rooli, osapuolten välinen yhteistyö, resurssit, oppilaantuntemus sekä oppilasta helpottavat järjestelyt. Haastateltavat määrittelivät lapsen edun niin, että lasta koskevissa asioissa tulisi aina pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen lapsen kannalta, huomioiden lapsen tarpeet, oikeudet sekä kehitystaso.
Tutkimus osoittaa, että lapsen edun toteutuminen vaatii monipuolisia toimia sekä yhteistyötä eri osapuolten välillä. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille huoli tietoisuuden puutteesta teeman osalta opettajankoulutuksessa.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lasta koskevissa asioissa tulee aina ensisijaisesti ottaa huomioon lapsen etu. Lisäksi on luotu erilaisia malleja, joita soveltamalla voidaan lapsen etua tarkastella tapauskohtaisesti. Tällainen on esimerkiksi kolmen R:n malli, jonka mukaan lapsen etua käsiteltäessä tulisi ottaa huomioon oikeudet (rights), vastuu (responsibility) sekä kunnioitus (respect).
Tutkimus on toteutettu laadullisena puolistrukturoituna ryhmähaastattelututkimuksena, johon osallistui seitsemän opettajaopiskelijaa Lounais-Suomen alueelta. Tutkimuksen analyysi toteutettiin taulukoinnin avulla, jossa näkökulmiksi otettiin kolmen R:n mallin ulottuvuudet, joiden päälle tulososio rakentui.
Tutkimustulosten mukaan erilaisia keinoja toteuttaa lapsen etua, ovat opettajan rooli, osapuolten välinen yhteistyö, resurssit, oppilaantuntemus sekä oppilasta helpottavat järjestelyt. Haastateltavat määrittelivät lapsen edun niin, että lasta koskevissa asioissa tulisi aina pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen lapsen kannalta, huomioiden lapsen tarpeet, oikeudet sekä kehitystaso.
Tutkimus osoittaa, että lapsen edun toteutuminen vaatii monipuolisia toimia sekä yhteistyötä eri osapuolten välillä. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille huoli tietoisuuden puutteesta teeman osalta opettajankoulutuksessa.