Työttömien luokanopettajien kokemuksia luokanopettajan työtehtävien hakemiseen liittyvistä haasteista
Kortelahti, Jasmine; Putaansuu, Siiri (2024-04-15)
Työttömien luokanopettajien kokemuksia luokanopettajan työtehtävien hakemiseen liittyvistä haasteista
Kortelahti, Jasmine
Putaansuu, Siiri
(15.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919533
Tiivistelmä
Työttömyyteen ja työnhakuun liittyy haasteita. Etenkin pitkittyessään työttömyys voi aiheuttaa muun muassa terveyshaittoja ja epävarmuutta, jotka puolestaan luovat haasteita työnhakuun. Lisäksi tiedetään, että työnhakemisessa onnistumista hankaloittaa myös työmarkkinatilanne sekä työkokemuksen, ammattitaidon ja työnhakutaitojen puute.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työttömien luokanopettajaksi valmistuneiden
kokemuksia luokanopettajan työtehtävien hakemiseen liittyvistä haasteista. Lisäksi selvitettiin, millaisia tulevaisuusnäkymiä työtä hakevilla vastaajilla on.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin
kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 19 luokanopettajaa, joista viisi oli työttömänä aineistonkeräämisen aikaan.
Yleisimmät haasteet, joita vastaajat olivat kokeneet, liittyivät kontaktien puutteeseen, riittämättömään
työkokemukseen tai osaamiseen sekä huonoon työmarkkinatilanteeseen omalla työnhakualueella.
Työtä hakevat opettajat pohtivat vastauksissaan tulevaisuutensa epävarmuutta. Lisäksi he olivat
suunnitelleet erilaisia konkreettisia keinoja tilanteensa muuttamiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työttömien luokanopettajaksi valmistuneiden
kokemuksia luokanopettajan työtehtävien hakemiseen liittyvistä haasteista. Lisäksi selvitettiin, millaisia tulevaisuusnäkymiä työtä hakevilla vastaajilla on.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin
kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 19 luokanopettajaa, joista viisi oli työttömänä aineistonkeräämisen aikaan.
Yleisimmät haasteet, joita vastaajat olivat kokeneet, liittyivät kontaktien puutteeseen, riittämättömään
työkokemukseen tai osaamiseen sekä huonoon työmarkkinatilanteeseen omalla työnhakualueella.
Työtä hakevat opettajat pohtivat vastauksissaan tulevaisuutensa epävarmuutta. Lisäksi he olivat
suunnitelleet erilaisia konkreettisia keinoja tilanteensa muuttamiseksi.