Terveysvaikuttaja Maria Nordinin somesisältöjen affektiivinen dynamiikka
Jokinen, Salla (2024-03-26)
Terveysvaikuttaja Maria Nordinin somesisältöjen affektiivinen dynamiikka
Jokinen, Salla
(26.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919625
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan terveysvaikuttaja Maria Nordinin Instagram-tilin sisältöjen affektiivista dynamiikkaa sekä Nordinin roolia vernakulaarina eli kansanomaisena auktoriteettina. Tutkimuksen aineistona toimii marianordin.freetoheal -Instagram-tilin 60 suosituinta feed-julkaisua vuodelta 2022. Tutkimuksessani selvitetään, millaiset affektiiviset tekijät vaikuttavat Nordinin sisältöjen suosioon hänen yleisönsä keskuudessa, ja mitkä sisällöt toimivat parhaiten. Tavoitteenani on osoittaa, millaisin tavoin Maria Nordin hyödyntää affektiivista dynamiikkaa julkaisuissaan ja vernakulaarin auktoriteetin roolissaan.
Sosiaalinen media on muuttanut asiantuntijuuden roolia ja muokannut kokemustamme maailmasta. Sosiaalisen median kokemusasiantuntijat ovat haastaneet tutkitun tiedon tarjoten itseopittuja ratkaisuja ongelmiin. Tunnepitoiset, omaan henkilökohtaiseen elämään kytkeytyneet julkaisut leviävät helposti ja saavuttavat paljon näkyvyyttä. Tunteilla onkin merkittävä rooli sosiaalisen median julkaisuissa ja niitä hyödynnetään myös tietoisesti. Analyysini perusteella vernakulaarin auktoriteetin affektiivisessa ilmaisussa juuri henkilökohtaisen elämän jakaminen oli keskeistä. Omakohtaiset kokemukset, yksityiselämän avaaminen ja läheisten ihmissuhteiden esittely herättivät yleisössä paljon reagointeja.
Jatkotutkimuksen osalta olisi mahdollista esimerkiksi vertailla heikoiten menestyneimmissä julkaisuissa ja suosituimmissa julkaisuissa esiintyvää affektiivisuutta sekä tarkastella kommenttisisältöjä lähemmin. Myös affektiivisuuden tutkiminen vaikuttajan näkökulmasta olisi kiinnostavaa. Esimerkiksi haastattelututkimuksen avulla olisi mahdollista selvittää sosiaalisen median vaikuttajien motiiveja somejulkaisujen taustalla. Lisäksi kaivattaisiin laajempaa jatkotutkimusta siitä, millainen yhteys on vernakulaarilla auktoriteetilla ja affektiivisuudella.
Sosiaalinen media on muuttanut asiantuntijuuden roolia ja muokannut kokemustamme maailmasta. Sosiaalisen median kokemusasiantuntijat ovat haastaneet tutkitun tiedon tarjoten itseopittuja ratkaisuja ongelmiin. Tunnepitoiset, omaan henkilökohtaiseen elämään kytkeytyneet julkaisut leviävät helposti ja saavuttavat paljon näkyvyyttä. Tunteilla onkin merkittävä rooli sosiaalisen median julkaisuissa ja niitä hyödynnetään myös tietoisesti. Analyysini perusteella vernakulaarin auktoriteetin affektiivisessa ilmaisussa juuri henkilökohtaisen elämän jakaminen oli keskeistä. Omakohtaiset kokemukset, yksityiselämän avaaminen ja läheisten ihmissuhteiden esittely herättivät yleisössä paljon reagointeja.
Jatkotutkimuksen osalta olisi mahdollista esimerkiksi vertailla heikoiten menestyneimmissä julkaisuissa ja suosituimmissa julkaisuissa esiintyvää affektiivisuutta sekä tarkastella kommenttisisältöjä lähemmin. Myös affektiivisuuden tutkiminen vaikuttajan näkökulmasta olisi kiinnostavaa. Esimerkiksi haastattelututkimuksen avulla olisi mahdollista selvittää sosiaalisen median vaikuttajien motiiveja somejulkaisujen taustalla. Lisäksi kaivattaisiin laajempaa jatkotutkimusta siitä, millainen yhteys on vernakulaarilla auktoriteetilla ja affektiivisuudella.