KKO 2023:58 – Vakuutusyhtiön takautumisoikeus ja moottorikulkuneuvon käyttövarkaus
Parkkila, Inka (2024-04-16)
KKO 2023:58 – Vakuutusyhtiön takautumisoikeus ja moottorikulkuneuvon käyttövarkaus
Parkkila, Inka
(16.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042219913
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042219913
Tiivistelmä
ON-työni aiheena on korkeimman oikeuden ratkaisu KKO 2023:58, jossa on kyse vakuutusyhtiön takautumisoikeudesta ja moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta. Tapauksessa vastaaja tuomittiin moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vastaaja oli ottanut ajoneuvon luvatta käyttöön ja suistunut ajon aikana ulos tieltä törmäten katuvalopylvääseen. Valopylvään korjauskustannukset korvattiin ajoneuvon liikennevakuutuksesta. Liikennevakuutusyhtiö esitti rikosprosessin yhteydessä liikennevakuutuslain 73 §:n mukaisen takautumisvaatimuksen vastaajalle. Vakuutusyhtiön mukaan moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta alkanutta tapahtumasarjaa auton tieltä suistumiseen saakka on pidettävä yhtenä vakuutustapahtumana. Tästä syystä vastaaja olisi aiheuttanut vakuutustapahtuman tahallisesti, jonka vuoksi vakuutusyhtiöllä olisi takautumisoikeus. Korkein oikeus katsoi, että moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ei kuulu liikennevakuutuslain mukaiseen vakuutustapahtumaan. Tästä syystä käyttövarkauden ilmentävää tahallisuutta ei voitu ottaa huomioon arvioitaessa edellytyksiä vakuutusyhtiön takautumisoikeudelle. Vakuutusyhtiöllä ei ollut tapauksessa takautumisoikeutta, koska jäi näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt ajon aikana tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
Liikennevakuutuslaki uudistettiin vuonna 2017. Uudistuksen yhteydessä muutettiin myös vakuutusyhtiön takautumisoikeutta koskevaa säännöstä. Vanhan lain mukaan vakuutusyhtiöllä oli takautumisoikeus, jos vahinko oli aiheutettu tuottamuksellisesti ajettaessa luvattomasti käyttöönotetulla ajoneuvolla. Voimassa olevan lakiin ei otettu vastaavaa regressiperustetta. ON- työssäni tarkasteltavana oleva tapaus on ensimmäinen korkeimman oikeuden ratkaisu, joka koskee voimassa olevan liikennevakuutuslain mukaista vakuutusyhtiön takautumisoikeutta. Ratkaisussa korkein oikeus muutti tulkintalinjaansa. Käytän työssäni menetelmänä käytännöllistä lainoppia. Keskeisimpänä aineistona työssäni on vanha ja voimassa oleva liikennevakuutuslaki sekä niiden esityöt, korkeimman oikeuden ratkaisut ja oikeuskirjallisuus.
ON-työssäni näytän, että vanhassa liikennevakuutuslaissa säädettiin luvattomasti käyttöönotetulla ajoneuvolla tuottamuksellisesti aiheutettu vahinko regessiperusteeksi, koska lainsäädännöllä haluttiin vaikuttaa yleisehkäisevästi ajoneuvojen luvattomaan käyttöönottoon sekä tällaisissa olosuhteissa aiheutettuihin vahinkoihin. Voimassa olevaan lakiin ei otettu vastaavaa säännöstä, koska uudistuksen tavoitteena oli parantaa vahingon aiheuttajien asemaa sekä yhtenäistää liikennevakuutuslain ja vakuutussopimuslain mukaista takautumisoikeutta. Korkeimman oikeuden ratkaisuun KKO 2023:58 vaikutti mm. voimassa olevan lain esityöt. Jos korkein oikeus olisi ratkaissut asian toisin, takautumisoikeutta koskevan säännöksen uudistus olisi tullut käytännössä mitättömäksi.
Liikennevakuutuslaki uudistettiin vuonna 2017. Uudistuksen yhteydessä muutettiin myös vakuutusyhtiön takautumisoikeutta koskevaa säännöstä. Vanhan lain mukaan vakuutusyhtiöllä oli takautumisoikeus, jos vahinko oli aiheutettu tuottamuksellisesti ajettaessa luvattomasti käyttöönotetulla ajoneuvolla. Voimassa olevan lakiin ei otettu vastaavaa regressiperustetta. ON- työssäni tarkasteltavana oleva tapaus on ensimmäinen korkeimman oikeuden ratkaisu, joka koskee voimassa olevan liikennevakuutuslain mukaista vakuutusyhtiön takautumisoikeutta. Ratkaisussa korkein oikeus muutti tulkintalinjaansa. Käytän työssäni menetelmänä käytännöllistä lainoppia. Keskeisimpänä aineistona työssäni on vanha ja voimassa oleva liikennevakuutuslaki sekä niiden esityöt, korkeimman oikeuden ratkaisut ja oikeuskirjallisuus.
ON-työssäni näytän, että vanhassa liikennevakuutuslaissa säädettiin luvattomasti käyttöönotetulla ajoneuvolla tuottamuksellisesti aiheutettu vahinko regessiperusteeksi, koska lainsäädännöllä haluttiin vaikuttaa yleisehkäisevästi ajoneuvojen luvattomaan käyttöönottoon sekä tällaisissa olosuhteissa aiheutettuihin vahinkoihin. Voimassa olevaan lakiin ei otettu vastaavaa säännöstä, koska uudistuksen tavoitteena oli parantaa vahingon aiheuttajien asemaa sekä yhtenäistää liikennevakuutuslain ja vakuutussopimuslain mukaista takautumisoikeutta. Korkeimman oikeuden ratkaisuun KKO 2023:58 vaikutti mm. voimassa olevan lain esityöt. Jos korkein oikeus olisi ratkaissut asian toisin, takautumisoikeutta koskevan säännöksen uudistus olisi tullut käytännössä mitättömäksi.