Turvallisuusilmapiiri peruskoulussa : Opetusalan ammattilaisten näkökulmasta
Ahvenniemi, Iida (2024-04-18)
Turvallisuusilmapiiri peruskoulussa : Opetusalan ammattilaisten näkökulmasta
Ahvenniemi, Iida
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220553
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220553
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on saada ymmärrystä siitä, minkälaiset tekijät vaikuttavat turvallisuusilmapiiriin ja täten myös turvallisuuden tunteeseen kouluissa. Tutkimuksessa työelämässä olevat opettajat kertoivat omien kokemuksien kautta, että mitä huomioita ja ilmiöitä he ovat huomanneet turvallisuusilmapiiriin liittyen. Tutkimuksessa on nostettu esille opettajien kokemuksia siitä, että kokevatko he turvallisuusilmapiiriin muuttuneen vuosien saatossa.
Kyseessä on laadullinen haastattelu tutkimus, joka tutkii haastateltavien kokemuksia tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksenaineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoriassa on käsitelty esimerkiksi Abraham Maslown tarvehierarkiateoriaa. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla, jonka avulla aineisto on koottu yläkäsitteiksi. Tutkimuksen tuloksissa nostettiin 11 tekijää, joita opettajat ovat kuvailleet joko turvallisuutta tukevina tai heikentävinä tekijöinä. Turvallisuutta tukevaa on esimerkiksi hyvä ilmapiiri ja heikentävää kiusaaminen sekä häiriötilanteet.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että turvallisuusilmapiirin on koettu muuttuneen. Muutoksen on koettu aiheuttavan se, että vaaratilanteisiin on varauduttava, sillä niiden vaaratilanteiden uhka on mahdollinen. Opettajat nostivat 11 eri tekijää, joista suurin osa oli turvallisuusilmapiiriä heikentäviä. Heikentäviä tekijöitä oli esimerkiksi kiusaaminen, ulkopuolelle jättäminen ja häiriötilanteet. Yllättävä tekijä oli esimerkiksi ”kyseenalaistaminen” eli se, että oppilaan tottelemattomuus voi johtaa mahdollisesti vaaratilanteisiin. The purpose of this research is to gain knowledge and understanding what factors either support or undermine the safety environment in school. Three teachers were interviewed for this research to get more insight about their experience about the factors that affect the safety environment. This research was also interested if the teachers felt like the safety environment has changed in the last decades.
This is qualitative research and the data was collected by three interviews. The research material was collected by a semi structured interview. The baseline of this researchs theory is from Abraham Maslow’s “the theory of human motivation”. The data was analyzed with content analysis. In the results it was discovered that teachers noted 11 factors that either supported or undermined the safety environment. All teachers noted that for example good spirit is a supportive factor and bullying is an undermining factor.
In the results it was discovered that the teachers has noticed that safety environment has changed during last decades. Teachers said that they felt that the change was created by the need to prepare for the worst because the possibility of these dangerous situations has been growing. Most of the factors that teachers noted were negative meaning that those were the factors that was experienced as “undermining the safety environment”
Kyseessä on laadullinen haastattelu tutkimus, joka tutkii haastateltavien kokemuksia tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksenaineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoriassa on käsitelty esimerkiksi Abraham Maslown tarvehierarkiateoriaa. Saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla, jonka avulla aineisto on koottu yläkäsitteiksi. Tutkimuksen tuloksissa nostettiin 11 tekijää, joita opettajat ovat kuvailleet joko turvallisuutta tukevina tai heikentävinä tekijöinä. Turvallisuutta tukevaa on esimerkiksi hyvä ilmapiiri ja heikentävää kiusaaminen sekä häiriötilanteet.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että turvallisuusilmapiirin on koettu muuttuneen. Muutoksen on koettu aiheuttavan se, että vaaratilanteisiin on varauduttava, sillä niiden vaaratilanteiden uhka on mahdollinen. Opettajat nostivat 11 eri tekijää, joista suurin osa oli turvallisuusilmapiiriä heikentäviä. Heikentäviä tekijöitä oli esimerkiksi kiusaaminen, ulkopuolelle jättäminen ja häiriötilanteet. Yllättävä tekijä oli esimerkiksi ”kyseenalaistaminen” eli se, että oppilaan tottelemattomuus voi johtaa mahdollisesti vaaratilanteisiin.
This is qualitative research and the data was collected by three interviews. The research material was collected by a semi structured interview. The baseline of this researchs theory is from Abraham Maslow’s “the theory of human motivation”. The data was analyzed with content analysis. In the results it was discovered that teachers noted 11 factors that either supported or undermined the safety environment. All teachers noted that for example good spirit is a supportive factor and bullying is an undermining factor.
In the results it was discovered that the teachers has noticed that safety environment has changed during last decades. Teachers said that they felt that the change was created by the need to prepare for the worst because the possibility of these dangerous situations has been growing. Most of the factors that teachers noted were negative meaning that those were the factors that was experienced as “undermining the safety environment”