Opettajien alanvaihto pois luokkahuonetyöskentelystä : Syyt alanvaihdolle ja uuden uran kehittyminen
Isokallio, Helmi; Heikkilä, Olivia (2024-04-18)
Opettajien alanvaihto pois luokkahuonetyöskentelystä : Syyt alanvaihdolle ja uuden uran kehittyminen
Isokallio, Helmi
Heikkilä, Olivia
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220576
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220576
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään syitä opettajien alanvaihtoon sekä alanvaihdon etenemistä ja tyytyväisyyttä uuteen uraan. Tässä tutkimuksessa keskitytään alanvaihtoon, joka on ollut yksilön oma-aloitteinen objektiivinen siirtymä eli yksilö on ollut aktiivinen toimija, joka on omasta tahdostaan siirtynyt työtehtävästä toiseen. Alanvaihdon harkitseminen on lisääntynyt opettajien keskuudessa viime aikoina.
Tämä tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden näkökulmia tutkittavaa ilmiötä kohtaan. Tutkimuksessa aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa, jotka olivat vaihtaneet työtehtäväänsä pois luokkahuonetyöskentelystä. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin.
Tulosten perusteella syyt alanvaihtoon jaettiin neljään pääluokkaan: 1) Tyytymättömyys työolosuhteisiin 2) Oman opettajuuden kyseenalaistaminen 3) Työn vaikutus myös vapaa-ajalla 4) Koulutuksen yhteys työelämään. Haastateltavat olivat harkinneet alanvaihtoa jo jonkin aikaa ja miettineet mahdollisuuksia työllistyä muualle. Alanvaihto oli haastateltavilla mielessä aaltoilevasti joskus enemmän ja toisinaan vähemmän. Jokaisen haastateltavan polku uuteen uraan oli erilainen sekä eripituinen. Kaikki haastateltavat ovat hyvin tyytyväisiä uuteen uraansa.
Tämä tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden näkökulmia tutkittavaa ilmiötä kohtaan. Tutkimuksessa aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa, jotka olivat vaihtaneet työtehtäväänsä pois luokkahuonetyöskentelystä. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin.
Tulosten perusteella syyt alanvaihtoon jaettiin neljään pääluokkaan: 1) Tyytymättömyys työolosuhteisiin 2) Oman opettajuuden kyseenalaistaminen 3) Työn vaikutus myös vapaa-ajalla 4) Koulutuksen yhteys työelämään. Haastateltavat olivat harkinneet alanvaihtoa jo jonkin aikaa ja miettineet mahdollisuuksia työllistyä muualle. Alanvaihto oli haastateltavilla mielessä aaltoilevasti joskus enemmän ja toisinaan vähemmän. Jokaisen haastateltavan polku uuteen uraan oli erilainen sekä eripituinen. Kaikki haastateltavat ovat hyvin tyytyväisiä uuteen uraansa.