Tukiviittomien vaikutus varhaiskasvatuksessa
Koskiniemi, Anni; Sippola, Suvi (2024-04-16)
Tukiviittomien vaikutus varhaiskasvatuksessa
Koskiniemi, Anni
Sippola, Suvi
(16.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220164
Tiivistelmä
Tämän kandidaattitutkielman aiheena oli tukiviittomien vaikutus varhaiskasvatuksessa sekä niiden haasteet ja mahdollisuudet. Tutkielman tarkoituksena oli lisätä tietoa tukiviittomista sekä erityisesti niiden hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkielman tutkimusmetodina käytimme kirjallisuuskatsausta. Aineistona käytimme kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita sekä kirjallisuutta. Aineistoa keräsimme myös helmenkalastusmetodin avulla. Tutkimusaineistoa analysoimme kriittisesti ottaen huomioon sen luotettavuuden.
Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla oppii ymmärtämään miten tärkeä kommunikointiväline tukiviittomat ovat varhaiskasvatuksessa. Ne auttavat lapsia kommunikoimaan paremmin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tukiviittomien tärkeys korostuu nykypäivän varhaiskasvatuksessa, sillä niiden käyttäminen toisi mahdollisuuden osallistaa kaikkia lapsia tasavertaisesti toimintaan. Nykyään varhaiskasvatuksessa on monia eri kansallisuuksia, jolloin yhteistä kieltä ei välttämättä löydy. Tässä hyvänä apuvälineenä toimivat tukiviittomat. Tukiviittomat tuovat kuitenkin haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaisille, sillä niiden opettaminen on koulutuksissa puutteellista. Tukiviittomien tarve on merkittävä osa varhaiskasvatusta, joten koulutuksen tulisi painottaa tätä opinnoissa.
Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla oppii ymmärtämään miten tärkeä kommunikointiväline tukiviittomat ovat varhaiskasvatuksessa. Ne auttavat lapsia kommunikoimaan paremmin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tukiviittomien tärkeys korostuu nykypäivän varhaiskasvatuksessa, sillä niiden käyttäminen toisi mahdollisuuden osallistaa kaikkia lapsia tasavertaisesti toimintaan. Nykyään varhaiskasvatuksessa on monia eri kansallisuuksia, jolloin yhteistä kieltä ei välttämättä löydy. Tässä hyvänä apuvälineenä toimivat tukiviittomat. Tukiviittomat tuovat kuitenkin haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaisille, sillä niiden opettaminen on koulutuksissa puutteellista. Tukiviittomien tarve on merkittävä osa varhaiskasvatusta, joten koulutuksen tulisi painottaa tätä opinnoissa.