Monikulttuurisuuskasvatus esiopetuksessa : Esiopetuksen opettajien näkemyksiä monikulttuurisuuskasvatuksesta
Koivuniemi, Aino (2024-04-18)
Monikulttuurisuuskasvatus esiopetuksessa : Esiopetuksen opettajien näkemyksiä monikulttuurisuuskasvatuksesta
Koivuniemi, Aino
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220333
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat monikulttuurisuuskasvatusta esiopetusikäisten lasten toiminnan suunnittelussa, toiminnassa sekä oppimisympäristössä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää monikulttuurisuuskasvatuksen huomioimista valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksessa perehdyttiin tarkemmin monikulttuurisuuskasvatuksen käsitteeseen sekä selvitettiin miten monikulttuurisen taustan omaavien huoltajien näkemyksiä ja mielipiteitä huomioidaan esiopetuksen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Satakunnassa työskenteleviä esiopetuksen opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin, teemoittelun, keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat määrittelivät monikulttuurisuuskasvatuksen pitkälti samalla tavalla ja heillä oli yhtenäisiä ajatuksia sen tärkeistä osa-alueista. Monikulttuurisuuskasvatuksen huomiointi ja asema esiopetuksessa nostatti eriäviä mielipiteitä, mutta kuitenkin sen huomioimisessa toiminnassa ja suunnittelussa oli samankaltaisuuksia. Opettajat esittivät samankaltaisia menetelmiä monikulttuurisuuskasvatuksen arvioimisessa. Tutkimustulokset osoittivat, että valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monikulttuurisuuskasvatus on mainittu, mutta opettajien mielestä liian lyhyesti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että monikulttuurisuuskasvatusta huomioidaan esiopetusikäisten lasten toiminnassa varsinkin, jos ryhmässä on lapsia, joiden suomi on toinen kieli (S2-lapsi). S2-lasten toiminta näyttäytyi selkeästi konkreettisempana verrattuna koko ryhmän toimintaan. Valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monikulttuurisuuskasvatusta kutsutaan enemminkin kulttuuriseksi osaamiseksi. Huoltajia halutaan osallistaa esiopetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta heidän osallistumisensa on vaihtelevaa. Tähän voi vaikuttaa erilaiset syyt, kuten huoltajien aikaisemmat kokemukset esiopetuksesta toisessa maassa. Opettajien näkemykset monikulttuurisuuskasvatuksesta erosivat näkökulmaltaan tieteellisen kirjotuksen käsitteen merkityksestä. Suomessa ei ole selkeää yhtenäistä määritelmää monikulttuurisuuskasvatukselle ja se vaikuttaa paljon käsitteen ymmärtämiseen, sekä siihen miten sitä opetetaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Satakunnassa työskenteleviä esiopetuksen opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin, teemoittelun, keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat määrittelivät monikulttuurisuuskasvatuksen pitkälti samalla tavalla ja heillä oli yhtenäisiä ajatuksia sen tärkeistä osa-alueista. Monikulttuurisuuskasvatuksen huomiointi ja asema esiopetuksessa nostatti eriäviä mielipiteitä, mutta kuitenkin sen huomioimisessa toiminnassa ja suunnittelussa oli samankaltaisuuksia. Opettajat esittivät samankaltaisia menetelmiä monikulttuurisuuskasvatuksen arvioimisessa. Tutkimustulokset osoittivat, että valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monikulttuurisuuskasvatus on mainittu, mutta opettajien mielestä liian lyhyesti.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että monikulttuurisuuskasvatusta huomioidaan esiopetusikäisten lasten toiminnassa varsinkin, jos ryhmässä on lapsia, joiden suomi on toinen kieli (S2-lapsi). S2-lasten toiminta näyttäytyi selkeästi konkreettisempana verrattuna koko ryhmän toimintaan. Valtakunnallisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monikulttuurisuuskasvatusta kutsutaan enemminkin kulttuuriseksi osaamiseksi. Huoltajia halutaan osallistaa esiopetuksen suunnitteluun ja kehittämiseen, mutta heidän osallistumisensa on vaihtelevaa. Tähän voi vaikuttaa erilaiset syyt, kuten huoltajien aikaisemmat kokemukset esiopetuksesta toisessa maassa. Opettajien näkemykset monikulttuurisuuskasvatuksesta erosivat näkökulmaltaan tieteellisen kirjotuksen käsitteen merkityksestä. Suomessa ei ole selkeää yhtenäistä määritelmää monikulttuurisuuskasvatukselle ja se vaikuttaa paljon käsitteen ymmärtämiseen, sekä siihen miten sitä opetetaan.