Dynaamiset sääjärjestelmät ja immersio videopeleissä
Rossi, Nelli (2024-04-18)
Dynaamiset sääjärjestelmät ja immersio videopeleissä
Rossi, Nelli
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220457
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220457
Tiivistelmä
Teknologian kehittyessä pelit muuttuvat realistisemmiksi, ja niissä tulee ottaa huomioon, miten asiat, kuten sää, toimivat oikeassa maailmassa. Dynaamiset sääjärjestelmät ovat suositumpia kuin ennen ja niitä onkin lisätty peleihin. Peleistä pyritään myös saamaan mahdollisimman immersiivisiä, joten onkin aiheellista kysyä, että vaikuttavatko dynaamiset sääjärjestelmät immersioon. Tämän lisäksi tutkielmassa tutkitaan, miten sääjärjestelmiä voidaan hyödyntää peleissä.
Aineistosta saadaan laaja kuva aiheesta, sillä artikkelit ovat jakautuneet käsittelemään asiaa eri näkökulmista. Tutkimuksissa käsitellään staattista ja dynaamista säätä sekä erilaisia sääjärjestelmien käyttökohteita. Sääjärjestelmien avulla on mahdollista saada tietoa pelaajalle todellisesta maailmasta tai aivokäyttöliittymien avulla tietoa itse käyttäjästä. Dynaamisia sääjärjestelmiä voidaan käyttää myös tarjoamaan rikkaampaa haptiikkaa VR-peleissä. Yleisesti sääjärjestelmät voivat vaikuttaa koko virtuaalisen ympäristön esineisiin.
Tutkielmassa todetaan, että dynaamisilla sääjärjestelmillä on mahdollista vahvistaa immersiota videopeleissä. Myös muiden sääjärjestelmien käyttökohteiden todetaan lisäävän immersiota tai vähintään olevan rikkomatta sitä. Aiheesta tehty tutkimus on vielä vähäistä, joten lopussa esitellään mahdollisia jatkokysymyksiä, joita voisi dynaamisista sääjärjestelmistä ja immersiosta tutkia.
Aineistosta saadaan laaja kuva aiheesta, sillä artikkelit ovat jakautuneet käsittelemään asiaa eri näkökulmista. Tutkimuksissa käsitellään staattista ja dynaamista säätä sekä erilaisia sääjärjestelmien käyttökohteita. Sääjärjestelmien avulla on mahdollista saada tietoa pelaajalle todellisesta maailmasta tai aivokäyttöliittymien avulla tietoa itse käyttäjästä. Dynaamisia sääjärjestelmiä voidaan käyttää myös tarjoamaan rikkaampaa haptiikkaa VR-peleissä. Yleisesti sääjärjestelmät voivat vaikuttaa koko virtuaalisen ympäristön esineisiin.
Tutkielmassa todetaan, että dynaamisilla sääjärjestelmillä on mahdollista vahvistaa immersiota videopeleissä. Myös muiden sääjärjestelmien käyttökohteiden todetaan lisäävän immersiota tai vähintään olevan rikkomatta sitä. Aiheesta tehty tutkimus on vielä vähäistä, joten lopussa esitellään mahdollisia jatkokysymyksiä, joita voisi dynaamisista sääjärjestelmistä ja immersiosta tutkia.