Työelämän muutos ja työn tuunaaminen toisen asteen opettajien näkökulmasta
Sakala, Jessica; Yli-Kauhaluoma, Serafiia (2024-04-18)
Työelämän muutos ja työn tuunaaminen toisen asteen opettajien näkökulmasta
Sakala, Jessica
Yli-Kauhaluoma, Serafiia
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220524
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220524
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opettajien työn tuunaamista ja heidän kokemuksiansa työelämän muutoksen vaikutuksista työn tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tarkoitetaan oman työn muokkaamista ja kehittämistä mielekkäämmäksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työn tuunaaminen ilmenee toisen asteen opettajien työnkuvassa ja miten opettajat suhtautuvat siihen. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia työelämän muutoksen vaikutuksista työhön ja sen tuunaamisen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa toisen asteen opettajaa keväällä 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että työn tuunaaminen on tärkeä osa toisen asteen opettajien työnkuvaa. Opettajat suhtautuivat työn tuunaamiseen myönteisesti, mutta osittain myös kielteisin tuntein. Tuloksista nousi ilmi, että opettajat muokkaavat ja kehittävät työtään monin eri tavoin ja työn tuunaamiseen vaikuttavat erilaiset tekijät. Aineiston mukaan opettajat tunnistivat työelämän muutoksen vaikutuksia opettajuudessa ja työn tuunaamisessa.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että opettajat muokkaavat omaa työtään ja työelämän muutos näkyy opettajien työssä ja työn tuunaamisessa. Työelämän muutos tapahtuu osittain huomaamatta ja opettajan sekä opettajan työn tulee muuttua muutoksen mukana. Muutos työelämässä edellyttää opettajilta oman työn aktiivista muokkaamista ja kehittämistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että työn tuunaaminen on tärkeä osa toisen asteen opettajien työnkuvaa. Opettajat suhtautuivat työn tuunaamiseen myönteisesti, mutta osittain myös kielteisin tuntein. Tuloksista nousi ilmi, että opettajat muokkaavat ja kehittävät työtään monin eri tavoin ja työn tuunaamiseen vaikuttavat erilaiset tekijät. Aineiston mukaan opettajat tunnistivat työelämän muutoksen vaikutuksia opettajuudessa ja työn tuunaamisessa.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että opettajat muokkaavat omaa työtään ja työelämän muutos näkyy opettajien työssä ja työn tuunaamisessa. Työelämän muutos tapahtuu osittain huomaamatta ja opettajan sekä opettajan työn tulee muuttua muutoksen mukana. Muutos työelämässä edellyttää opettajilta oman työn aktiivista muokkaamista ja kehittämistä.