Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Miten tunnetaitojen tukeminen näkyy varhaiskasvatussuunitelman perusteissa?
Koski, Emilia (2024-04-19)
Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Miten tunnetaitojen tukeminen näkyy varhaiskasvatussuunitelman perusteissa?
Koski, Emilia
(19.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220749
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220749
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnetaidot näkyvät Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 (Opetushallitus, 2022). Tutkimuskysymyksiksi nousivat: Onko Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteissa huomioitu tunnetaitojen harjoittelu? Jos on, niin vastaavatko tunnetaitoihin liittyvät toteamukset tutkimuksissa esitettyjä hyötyjä ja aikuisen roolia tunnetaitojen harjoittelussa? Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että tunnetaidot kehittyvät ja niitä voi oppia, ja olennaista on aikuisen tuki lapsen harjoitellessa tunnetaitoja. Aikaisempien tutkimusten mukaan tunnetaidot myös koostuvat useasta osataidosta, jotka usein kehittyvät hierarkkisesti. Tunnetaitoihin viitataan monessa tutkimuksessa samassa yhteydessä sosiaalisten taitojen kanssa, jolloin puhutaan sosioemotionaalisista taidoista tai kompetenssista. Tässä työssä selvitetään teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta, missä yhteyksissä tunnetaitoihin viitataan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022.
Tutkimuksen analysoitavana aineistona toimi Opetushallituksen laatima valtakunnallinen varhaiskasvatusta ohjaava asiakirja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Aineistosta etsittiin teorian pohjalta määriteltyjä käsitteitä, jotka luokiteltiin sen perustella, miten vahvasti ne liittyvät tunnetaitoihin teoriaan peilaten. Käsitteet luokiteltiin myös sen perusteella, missä asiayhteyksissä, eli minkä otsikoiden alla käsitteitä käytettiin ja tunnetaitoihin viitattiin. Käsitteitä sisältäviä poimintoja avattiin ja niiden asiasisältöjä yhdistettiin teoriataustaan.
Aineistosta löytyi viisi katkelmaa, joissa viitataan suoraan tunnetaitoihin. Suurin osa löytyneistä käsitteistä oli yhdistettävissä tunnetaitoihin osittain tai välillisesti. Aineistosta löytyy yhteyksiä teoreettiseen viitekehykseen esim. tunnetaitojen osataitoja ja aikuisten merkitys tunnetaitojen tukemisessa. Tunnetaitoihin ei kuitenkaan viitata suoraan oppimisen alueilla, mikä johti pohdintaan siitä, pitääkö Opetushallitus tunnetaitoja opittavana taitona. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä, tarjoaako Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 riittävästi ohjausta tunnetaitojen tukemiseen, havainnoimalla varhaiskasvatusta käytännössä ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen toimijoita.
Tutkimuksen analysoitavana aineistona toimi Opetushallituksen laatima valtakunnallinen varhaiskasvatusta ohjaava asiakirja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Aineistosta etsittiin teorian pohjalta määriteltyjä käsitteitä, jotka luokiteltiin sen perustella, miten vahvasti ne liittyvät tunnetaitoihin teoriaan peilaten. Käsitteet luokiteltiin myös sen perusteella, missä asiayhteyksissä, eli minkä otsikoiden alla käsitteitä käytettiin ja tunnetaitoihin viitattiin. Käsitteitä sisältäviä poimintoja avattiin ja niiden asiasisältöjä yhdistettiin teoriataustaan.
Aineistosta löytyi viisi katkelmaa, joissa viitataan suoraan tunnetaitoihin. Suurin osa löytyneistä käsitteistä oli yhdistettävissä tunnetaitoihin osittain tai välillisesti. Aineistosta löytyy yhteyksiä teoreettiseen viitekehykseen esim. tunnetaitojen osataitoja ja aikuisten merkitys tunnetaitojen tukemisessa. Tunnetaitoihin ei kuitenkaan viitata suoraan oppimisen alueilla, mikä johti pohdintaan siitä, pitääkö Opetushallitus tunnetaitoja opittavana taitona. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä, tarjoaako Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 riittävästi ohjausta tunnetaitojen tukemiseen, havainnoimalla varhaiskasvatusta käytännössä ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen toimijoita.