Digitaalinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : Esiopettajien kokemuksia digitaalisen pedagogiikan hyödyntämisestä
Kalliolepo, Oona (2024-04-18)
Digitaalinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : Esiopettajien kokemuksia digitaalisen pedagogiikan hyödyntämisestä
Kalliolepo, Oona
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220643
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista digitaalista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen esiopettajat hyödyntävät opetuksessaan ja millä tavalla sitä hyödynnetään, sekä miten varhaiskasvatuksen esiopettajat määrittelevät digitaalisen pedagogiikan. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, miten käytännön taidot ja oma tuottaminen digipedagogiikkaan liittyen näkyvät varhaiskasvatuksen esiopettajien määritelmissä. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kahta Pirkanmaalaista varhaiskasvatuksen esiopettajaa sekä havainnoimalla heidän digitaalisen pedagogiikan käyttöä esiopetuksessa yhden päivän ajan. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Molemmille haastateltaville esitettiin samat kysymykset, joihin he vastasivat omin sanoin. Haastateltavat kuulivat kysymykset vasta haastatteluvaiheessa. Haastattelujen jälkeen saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti. Havainnointia varten valmistin digitaalisen toiminnan havainnointilomakkeen, jota täytin havainnointipäivän ajan. Molempien ryhmien havainnoinnissa käytössä oli sama havainnointilomake-pohja. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen esiopettajat käyttävät digitaalista pedagogiikkaa esiopetuksen tukena useamman kerran esikoulupäivän aikana. Esiopettajien mukaan digitaalisen pedagogiikan hyödyntäminen vaatii suunnittelua etukäteen ja perehtymistä laitteistoon sekä rohkeutta, innokkuutta ja oma-aloitteisuutta. Haastattelujen perusteella tarvittava digitaalinen osaaminen hankitaan pääasiassa erilaisten koulutusten avulla sekä hyödyntämällä digivastaavien osaamista ja apua. Tutkittavien varhaiskasvatuksen esiopettajien päiväkodissa on mahdollista saada hyvä koulutus digitaalisen pedagogiikan hyödyntämiseen ja erilaisten digitaalisten laitteiden käyttöön. Digitaalisen pedagogiikan määritteleminen oli haastatteluissa haastavaa. Kumpikaan haastateltavista ei suoranaisesti määritellyt digitaalisen pedagogiikan käsitettä vaan luettelivat siihen liittyviä asioita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen esiopettajat hyödyntävät laajasti digitaalista pedagogiikkaa esiopetuksen tukena. Tutkimus voitaisin toteuttaa myöhemmin uudestaan, jolloin selviäisi lisääntyykö digitaalisen pedagogiikan käyttö esiopetuksessa.