Datalouhinta ja data-analyysi verkkokauppojen työkaluna
Myllyrinne, Arttu (2024-04-05)
Datalouhinta ja data-analyysi verkkokauppojen työkaluna
Myllyrinne, Arttu
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321121
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042321121
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälainen rooli ja merkitys datalouhinnalla ja data-analyysilla on yrityksissä painottuen verkkokauppoihin. Tähän pyritään vastaamaan kirjallisuuskatsauksen keinoin.
Nykyajan digitaalisessa ympäristössä, jossa datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti, yritykset kohtaavat haasteita datan tehokkaassa hyödyntämisessä. Datalouhinta ja data-analyysi tarjoavat menetelmiä, joiden avulla voidaan muuttaa raakadata hyödylliseksi tiedoksi päätöksenteon tueksi. Tutkimuksessa käydään läpi datalouhinnan ja data-analyysin perusteita, niiden sovelluksia verkkokaupoissa sekä hyötyjä ja haasteita, joita näihin teknologioihin liittyy.
Tutkielma osoittaa, että datalouhinta ja data-analyysi voivat merkittävästi parantaa verkkokauppojen toimintaa esimerkiksi asiakasdatan analysoinnin, markkinoinnin kohdentamisen ja tuotevalikoiman optimoinnin kautta. Haasteista huolimatta nämä teknologiat tarjoavat verkkokaupoille mahdollisuuksia saavuttaa strateginen kilpailuetu digitalisoituvilla markkinoilla.
Nykyajan digitaalisessa ympäristössä, jossa datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti, yritykset kohtaavat haasteita datan tehokkaassa hyödyntämisessä. Datalouhinta ja data-analyysi tarjoavat menetelmiä, joiden avulla voidaan muuttaa raakadata hyödylliseksi tiedoksi päätöksenteon tueksi. Tutkimuksessa käydään läpi datalouhinnan ja data-analyysin perusteita, niiden sovelluksia verkkokaupoissa sekä hyötyjä ja haasteita, joita näihin teknologioihin liittyy.
Tutkielma osoittaa, että datalouhinta ja data-analyysi voivat merkittävästi parantaa verkkokauppojen toimintaa esimerkiksi asiakasdatan analysoinnin, markkinoinnin kohdentamisen ja tuotevalikoiman optimoinnin kautta. Haasteista huolimatta nämä teknologiat tarjoavat verkkokaupoille mahdollisuuksia saavuttaa strateginen kilpailuetu digitalisoituvilla markkinoilla.