Luonnollisen kielen käsittelyn hyödyntäminen toimitusketjujen kartoittamisessa
Nordqvist, Lasse (2024-04-22)
Luonnollisen kielen käsittelyn hyödyntäminen toimitusketjujen kartoittamisessa
Nordqvist, Lasse
(22.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042320983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042320983
Tiivistelmä
Toimitusketjujen läpinäkyvyyden merkitys on kasvanut viime vuosina merkittävästi, kun yritysten toimitusketjuista tulee yhä kansainvälisempiä, monimutkaisempia ja monikerroksisimpia. Yritysten arvonluonti toteutuu kasvavissa määrin toimitusketjun ylävirrassa, jolloin yritykset ovat yhä riippuvaisempia toimittajiensa suorituskyvystä. Vastuullisuuden merkityksen kasvu myös asettaa paineita toimitusketjun läpinäkyvyyden kasvattamiselle. Toimitusketjujen kasvaessa niiden luomaa verkostoa on vaikea hallita, jolloin yrityksen kyky reagoida toimitusketjussa tapahtuviin häiriöihin heikentyy merkittävästi.
Toimitusketjujen kartoittaminen toimii strategisena työkaluna toimitusketjun luoman verkoston tarkasteluun ja sen parempaan ymmärtämiseen. Kartoittamisen avulla voidaan luoda arvokasta liiketoimintatietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä parempia strategisia päätöksiä toimitusketjuun liittyen ja parantaa toimitusketjun resilienssiä. Toimitusketjujen kartoittaminen on kuitenkin selkeästä hyödystään huolimatta vähäisessä käytössä toimitusketjujen johtamisessa. Tämä johtuu esimerkiksi kartoittamista varten kehitettyjen työkalujen puutteesta. Toimitusketjujen monimutkainen luonne tekee myös kartoittamisprosessista monimutkaisen, minkä takia toimitusketjukartan luominen vaatii organisaatiolta merkittävää työpanosta. Luonnollisen kielen käsittelyyn perustuva teknologia pyrkii vastaamaan työkalujen puutteeseen ja vähentämään kartoittamiseen vaadittavaa työpanosta merkittävästi.
Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esille yleisesti toimitusketjujen kartoittamisen hyödyntämistä organisaatioissa, keskittyen kuitenkin erityisesti luonnollisen kielen käsittelyn hyödyntämiseen kartoittamisen toteuttamisessa. Tutkimuskysymysten avulla pyritään tuomaan esille teknologian käyttöönottoon tulevaisuudessa liittyviä vaatimuksia organisaatioille ja tuodaan esille automaattisen kartoittamisen hyötyjä verrattuna perinteiseen kartoittamiseen.
Tutkimuskysymykset:
1. Mitkä luonnollisen kielen käsittelyn menetelmät soveltuvat hyödynnettäväksi toimitusketjujen kartoittamisessa?
2. Mitä edellytyksiä yrityksiltä vaaditaan toimitusketjujen kartoittamisen automatisoimiseksi luonnollisen kielen käsittelyn avulla?
3. Mikä on automatisoidun kartoittamisen hyöty verrattuna perinteiseen kartoittamiseen?
Julkisen datan määrän kasvaessa ja käytettävän teknologian kehittyessä, edellytykset toimitusketjujen kartoittamisen automatisoinnille luonnollisen kielen käsittelyn avulla parantuvat. Parantuneet edellytykset lisäävät saatuja hyötyjä ja käyttökohteita. Tällä hetkellä kehitetyt menetelmät eivät kuitenkaan pysty vielä luomaan monimutkaisia toimitusketjukarttoja. Teoria kehityksen pohjalle on kuitenkin luotu ja tulevaisuudessa teknologian kehittyessä tekstilähteiden pohjalta voidaan luoda monimutkaisiakin toimitusketjukarttoja.
Toimitusketjujen kartoittaminen toimii strategisena työkaluna toimitusketjun luoman verkoston tarkasteluun ja sen parempaan ymmärtämiseen. Kartoittamisen avulla voidaan luoda arvokasta liiketoimintatietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä parempia strategisia päätöksiä toimitusketjuun liittyen ja parantaa toimitusketjun resilienssiä. Toimitusketjujen kartoittaminen on kuitenkin selkeästä hyödystään huolimatta vähäisessä käytössä toimitusketjujen johtamisessa. Tämä johtuu esimerkiksi kartoittamista varten kehitettyjen työkalujen puutteesta. Toimitusketjujen monimutkainen luonne tekee myös kartoittamisprosessista monimutkaisen, minkä takia toimitusketjukartan luominen vaatii organisaatiolta merkittävää työpanosta. Luonnollisen kielen käsittelyyn perustuva teknologia pyrkii vastaamaan työkalujen puutteeseen ja vähentämään kartoittamiseen vaadittavaa työpanosta merkittävästi.
Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esille yleisesti toimitusketjujen kartoittamisen hyödyntämistä organisaatioissa, keskittyen kuitenkin erityisesti luonnollisen kielen käsittelyn hyödyntämiseen kartoittamisen toteuttamisessa. Tutkimuskysymysten avulla pyritään tuomaan esille teknologian käyttöönottoon tulevaisuudessa liittyviä vaatimuksia organisaatioille ja tuodaan esille automaattisen kartoittamisen hyötyjä verrattuna perinteiseen kartoittamiseen.
Tutkimuskysymykset:
1. Mitkä luonnollisen kielen käsittelyn menetelmät soveltuvat hyödynnettäväksi toimitusketjujen kartoittamisessa?
2. Mitä edellytyksiä yrityksiltä vaaditaan toimitusketjujen kartoittamisen automatisoimiseksi luonnollisen kielen käsittelyn avulla?
3. Mikä on automatisoidun kartoittamisen hyöty verrattuna perinteiseen kartoittamiseen?
Julkisen datan määrän kasvaessa ja käytettävän teknologian kehittyessä, edellytykset toimitusketjujen kartoittamisen automatisoinnille luonnollisen kielen käsittelyn avulla parantuvat. Parantuneet edellytykset lisäävät saatuja hyötyjä ja käyttökohteita. Tällä hetkellä kehitetyt menetelmät eivät kuitenkaan pysty vielä luomaan monimutkaisia toimitusketjukarttoja. Teoria kehityksen pohjalle on kuitenkin luotu ja tulevaisuudessa teknologian kehittyessä tekstilähteiden pohjalta voidaan luoda monimutkaisiakin toimitusketjukarttoja.