Kätevyyden hinta: Vertaileva analyysi Googlen, Microsoftin ja Applen tietojenkeräysmenetelmistä
Ingman, Valtteri (2023-02)
Kätevyyden hinta: Vertaileva analyysi Googlen, Microsoftin ja Applen tietojenkeräysmenetelmistä
Ingman, Valtteri
(02 / 2023)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421731
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421731
Tiivistelmä
Lukemattomat internetin sivut pidetään käyttäjilleen ilmaisina mainosten ja näiden kohdistamista varten kerätyn datan avulla. Tämä mainosseurannaksi kutsuttu toiminta on kasvavissa määrin tunkeilevampaa ja yksityisyyttä rikkovaa, mikä on saanut ihmiset etsimään anonymiteettiä tukevia vaihtoehtoja internetin eri palveluille.
Jokainen nettiä käyttävä ihminen on tavalla tai toisella tekemisissä joko Applen, Microsoftin tai Googlen kanssa heidän palveluidensa tai käyttöjärjestelmien kautta. Tutkielmassa tehtiin vertaileva analyysi näiden kolmen yrityksen tietojenkeruun kattavuudesta, sekä selvitettiin mahdollisuuksia sen välttämiseen.
Tutkimusmenetelmät koostuivat tietosuojalausekkeiden analysoinneista, lakiasiakirjojen lukemisesta sekä artikkeleista, jotka käsittelivät väliintulohyökkäyksellä seulottua verkkoliikennettä mainosverkostoille.
Lopputuloksena selvisi, että Google on näistä kolmesta kaikista suurin datan kerääjä. Heidän seurantansa yltää aina laiterajojen yli, myös silloin kun et omista heidän tiliään. Seuraavaksi eniten kerää Microsoft, mutta heidän seurantansa ja sillä kohdistetut mainokset rajoittuvat vain Windowsin sisälle ja muutamalle heidän omistamalle palvelulleen. Apple kerää pääasiassa vain teknistä dataa, mutta tämä on vähitellen muuttumassa heidän aloitettuaan kohdennettumainonta laitteissaan loppuvuodesta 2022.
Mainosseurantaa ei oikeastaan voi mitenkään välttää, nimenomaan juuri Googlen takia. Ainoa asia mitä yksittäinen ihminen voi tehdä, on kiristää yksityisyysasetuksensa ja tehdä vain pakolliset tilit palveluihin.
Jokainen nettiä käyttävä ihminen on tavalla tai toisella tekemisissä joko Applen, Microsoftin tai Googlen kanssa heidän palveluidensa tai käyttöjärjestelmien kautta. Tutkielmassa tehtiin vertaileva analyysi näiden kolmen yrityksen tietojenkeruun kattavuudesta, sekä selvitettiin mahdollisuuksia sen välttämiseen.
Tutkimusmenetelmät koostuivat tietosuojalausekkeiden analysoinneista, lakiasiakirjojen lukemisesta sekä artikkeleista, jotka käsittelivät väliintulohyökkäyksellä seulottua verkkoliikennettä mainosverkostoille.
Lopputuloksena selvisi, että Google on näistä kolmesta kaikista suurin datan kerääjä. Heidän seurantansa yltää aina laiterajojen yli, myös silloin kun et omista heidän tiliään. Seuraavaksi eniten kerää Microsoft, mutta heidän seurantansa ja sillä kohdistetut mainokset rajoittuvat vain Windowsin sisälle ja muutamalle heidän omistamalle palvelulleen. Apple kerää pääasiassa vain teknistä dataa, mutta tämä on vähitellen muuttumassa heidän aloitettuaan kohdennettumainonta laitteissaan loppuvuodesta 2022.
Mainosseurantaa ei oikeastaan voi mitenkään välttää, nimenomaan juuri Googlen takia. Ainoa asia mitä yksittäinen ihminen voi tehdä, on kiristää yksityisyysasetuksensa ja tehdä vain pakolliset tilit palveluihin.