Positiivinen pedagogiikka tukemassa henkistä hyvinvointia lapsen oppimisen polulla
Istolahti, Ida; Yli-Sikkilä, Iidamaria (2024-04-23)
Positiivinen pedagogiikka tukemassa henkistä hyvinvointia lapsen oppimisen polulla
Istolahti, Ida
Yli-Sikkilä, Iidamaria
(23.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421405
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421405
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käytetty tietokirjallisuutta sekä vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleja. Kirjallisuuskatsauksen aiheena on positiivinen pedagogiikka tukemassa henkistä hyvinvointia lapsen oppimisen polulla. Katsauksessa avataan positiivisen psykologian teorioita positiivisen pedagogiikan pohjana. Tarkastellaan luonteenvahvuuksien, motivaation, myönteisten tunteiden ja oppimisilmapiirin merkitystä osana positiivista pedagogiikkaa lapsen henkiselle hyvinvoinnille. Ensisijaisesti katsauksessa nostetaan esiin opettajan rooli positiivisen pedagogiikan toteutumiselle. Kirjallisuuskatsauksesta selviää, että positiivisen pedagogiikan ajattelumallia hyödyntämällä, opettaja luo hyväksyvän ja sensitiivisen ilmapiirin uuden oppimiselle. Positiivinen pedagogiikka tukee myös lapsen myönteistä oppijaminäkuvaa ja itsetuntoa sekä auttaa löytämään ja hyödyntämään lasten yksilöllisiä luonteenvahvuuksia.