Työkokemuksen ja –kokemattomuuden vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kokemaan eriarvoisuuteen
Vuorio, Emma; Virtanen, Pihla (2024-04-23)
Työkokemuksen ja –kokemattomuuden vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kokemaan eriarvoisuuteen
Vuorio, Emma
Virtanen, Pihla
(23.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421495
Tiivistelmä
Tässä laadullisen tutkimusstrategian tutkimuksessa halusimme selvittää, kokevatko varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat eriarvoisuutta, ja onko varhaiskasvatuksen työkokemuksella merkitystä opiskelijoiden eriarvoisuuden tunteen kokemisessa. Tutkimuksen keskiössä oli ymmärtää näiden kahden ryhmän kokemusten eroavaisuudet. Tutkimuskysymyksemme oli: Miten alalla kokeneet ja kokemattomat varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat kokevat eriarvoisuuden tunteen toisiinsa verrattuna koulutusohjelmansa aikana Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella, Rauman yksikössä?
Eriarvoisuus on yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ilmiö, joka viittaa tasa-arvon poissaoloon tai puutteeseen (Therborn, 2014). Kun tarkastellaan eriarvoisuutta korkeakoulutuksessa, on tärkeä ottaa huomioon taustatekijät, kuten esimerkiksi työkokemus tai sen puute (Weiss, Klein & Grauenhorst 2014, 789). Eriarvoisuuteen liittyy myös osallisuuden kokemus. Erilaiset ryhmät voivat joko tukea tai estää yksilön osallisuuden kokemusta. Lisäksi vallitseva asenneilmapiiri voi vahvistaa tai heikentää yksilön tunnetta osallisuudesta sekä lisätä tai vähentää eriarvoisuuden kokemusta. (Särkelä-Kukko, 2014, 37–39.)
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Saimme vastauksia 90. Kysely sisälsi väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Analysoimme aineistoa sisällönanalyysillisin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat, joilla ei ollut aikaisempaa alan työkokemusta, kokivat enemmän eriarvoisuuden tunnetta verrattuna niihin, joilla oli jo alalta työkokemusta ja he olivat epävarmempia oman opiskelunsa suhteen taustojensa vuoksi verrattuna toiseen ryhmään. Molemmat ryhmät toivat vahvasti esille kokemuksen opetuksessa esiintyvästä eriarvoisuudesta, sekä siitä, että erilainen työkokemustausta aiheuttaa eriarvoisuutta opiskelijoiden välille. Molemmat ryhmät kokivat eriarvoisuutta samankaltaisista syistä, esimerkiksi molemmat ryhmät kokivat, että heitä ei ole huomioitu tarpeeksi ja opinnot ovat suunnattu enemmän erilaisesta työkokemustaustasta tulevalle ryhmälle.
Eriarvoisuus on yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ilmiö, joka viittaa tasa-arvon poissaoloon tai puutteeseen (Therborn, 2014). Kun tarkastellaan eriarvoisuutta korkeakoulutuksessa, on tärkeä ottaa huomioon taustatekijät, kuten esimerkiksi työkokemus tai sen puute (Weiss, Klein & Grauenhorst 2014, 789). Eriarvoisuuteen liittyy myös osallisuuden kokemus. Erilaiset ryhmät voivat joko tukea tai estää yksilön osallisuuden kokemusta. Lisäksi vallitseva asenneilmapiiri voi vahvistaa tai heikentää yksilön tunnetta osallisuudesta sekä lisätä tai vähentää eriarvoisuuden kokemusta. (Särkelä-Kukko, 2014, 37–39.)
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Saimme vastauksia 90. Kysely sisälsi väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Analysoimme aineistoa sisällönanalyysillisin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat, joilla ei ollut aikaisempaa alan työkokemusta, kokivat enemmän eriarvoisuuden tunnetta verrattuna niihin, joilla oli jo alalta työkokemusta ja he olivat epävarmempia oman opiskelunsa suhteen taustojensa vuoksi verrattuna toiseen ryhmään. Molemmat ryhmät toivat vahvasti esille kokemuksen opetuksessa esiintyvästä eriarvoisuudesta, sekä siitä, että erilainen työkokemustausta aiheuttaa eriarvoisuutta opiskelijoiden välille. Molemmat ryhmät kokivat eriarvoisuutta samankaltaisista syistä, esimerkiksi molemmat ryhmät kokivat, että heitä ei ole huomioitu tarpeeksi ja opinnot ovat suunnattu enemmän erilaisesta työkokemustaustasta tulevalle ryhmälle.