Svenska i arbetslivet : En studie av juridikstuderandes attityder och färdigheter
Nylund, Pauliina (2024-04-23)
Svenska i arbetslivet : En studie av juridikstuderandes attityder och färdigheter
Nylund, Pauliina
(23.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421395
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Turun yliopiston oikeustieteen opiskelijoiden suhtautumista siihen, että juristin työssä tarvitaan usein ruotsin kielen taitoa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden asenteita ruotsin kielen vaatimusta kohtaan sekä heidän mahdollisuuksiaan ja haluaan työskennellä valmistuttuaan ruotsiksi. Tutkielma tuo esille myös keskeisiä haasteita, joita opiskelijat kokevat, sekä yleisiä havaintoja ja mielipiteitä, joita heillä on ruotsin kielestä.Tutkielma pohjautuu Webropol-kyselyyn, johon on vastannut 46 Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan opiskelijaa. Opiskelijat ovat vuosikursseilta 2–5. Kyselyn lisäksi on haastateltu satunnaisia opiskelijoita. Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijat arvostavat Suomen kaksikielisyyttä, mutta ruotsin opiskelussa yliopistossa koetaan useita haasteita. Asenne ruotsin kieltä kohtaan on yleisesti arvioituna positiivinen, mutta kielen osaamattomuus sekä motivaation puute aiemmilla kouluasteilla yhdistettynä kielen osaamisen hyödyllisyyteen koetaan ongelmaksi. Äidinkielenään ruotsia puhuvien oikeustieteen opiskelijoiden koetaan olevan etulyöntiasemassa työmarkkinoilla. Yleisesti opiskelijoilla on halukkuutta kehittää ruotsin kielen taitoaan työelämässä. Tulevaisuudessa on tärkeää korostaa ruotsin kielen opiskelun aloittamista varhaisessa vaiheessa opintoja sekä sen merkityksellisyyttä myöhemmin työelämässä. Monet oikeustieteen opiskelijat tosin ovat kiinnostuneet työskentelemään yksityisellä sektorilla, missä ruotsin kielen osaamista ei pidetä niin tärkeänä kuin julkisella sektorilla. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten motivoituneita oikeustieteen opiskelijat ovat opiskelemaan ruotsin kieltä. On myös tärkeää reagoida järkevällä tavalla tekoälyn tuomiin haasteisiin.