Pedagogisen rakkauden vaikutus varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin : Pedagogisen rakkauden piirteet ja ilmenemismuodot
Simola, Laura; Tuomela, Iida (2024-04-23)
Pedagogisen rakkauden vaikutus varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin : Pedagogisen rakkauden piirteet ja ilmenemismuodot
Simola, Laura
Tuomela, Iida
(23.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421510
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on selvittää, mitä pedagoginen rakkaus tarkoittaa ja
miten se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Haluamme myös saada
vastauksia siihen, miten pedagoginen rakkaus ilmenee ja millaisia ominaispiirteitä sillä on.
Aiemmat tutkimukset osoittavat, että pedagogisella rakkaudella on monia positiivisia
vaikutuksia lapsen oppimiseen ja hyvinvointiin. Se vaikuttaa muun muassa lapsen itsetunnon
kehitykseen ja oppimismotivaatioon. Tässä kandidaatintutkielmassa kootaan näitä vaikutuksia
yhteen, jotta saadaan parempi kuva siitä, miksi pedagoginen rakkaus on hyvä ja tavoiteltava
ominaisuus. Aiheesta on tehty aiempia tutkimuksia, mutta verrattain vähän. Aihe on kuitenkin
tärkeä, koska lapsen välittävä ja kunnioittava kohtaaminen on yksi varhaiskasvatuksen
ydinasioista. Tässä kandidaatintutkielmassa aihetta käsitellään kuvailevan
kirjallisuuskatsauksen kautta. Tutkimuksessamme nousi esiin se, että pedagoginen rakkaus on
merkittävä tekijä lapsen hyvinvoinnin kannalta, mutta sen vaikutus ei ole yksiselitteinen,
koska jokaisen lapsen kokemus hyvinvoinnistaan on erilainen.
miten se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin varhaiskasvatuksessa. Haluamme myös saada
vastauksia siihen, miten pedagoginen rakkaus ilmenee ja millaisia ominaispiirteitä sillä on.
Aiemmat tutkimukset osoittavat, että pedagogisella rakkaudella on monia positiivisia
vaikutuksia lapsen oppimiseen ja hyvinvointiin. Se vaikuttaa muun muassa lapsen itsetunnon
kehitykseen ja oppimismotivaatioon. Tässä kandidaatintutkielmassa kootaan näitä vaikutuksia
yhteen, jotta saadaan parempi kuva siitä, miksi pedagoginen rakkaus on hyvä ja tavoiteltava
ominaisuus. Aiheesta on tehty aiempia tutkimuksia, mutta verrattain vähän. Aihe on kuitenkin
tärkeä, koska lapsen välittävä ja kunnioittava kohtaaminen on yksi varhaiskasvatuksen
ydinasioista. Tässä kandidaatintutkielmassa aihetta käsitellään kuvailevan
kirjallisuuskatsauksen kautta. Tutkimuksessamme nousi esiin se, että pedagoginen rakkaus on
merkittävä tekijä lapsen hyvinvoinnin kannalta, mutta sen vaikutus ei ole yksiselitteinen,
koska jokaisen lapsen kokemus hyvinvoinnistaan on erilainen.