Verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutusten minimoiminen
Raunio, Emilia (2024-04-24)
Verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutusten minimoiminen
Raunio, Emilia
(24.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622329
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622329
Tiivistelmä
Tutkielmassa keskitytään siihen, millä keinoilla verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksia voidaan pyrkiä vähentämään. Verkkokaupan suosion kasvu on johtanut tuotepalautusten määrän lisääntymiseen, mikä puolestaan aiheuttaa merkittäviä negatiivisia ympäristövaikutuksia. Tuotepalautuksista aiheutuva pakkausmateriaalien käyttö, kuljetuspäästöt sekä tuotteiden hävittäminen ovat kaikki erittäin vahingoittavia luonnolle. Tutkimus verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksista on erityisen tarpeellista, sillä aiempi tutkimus käänteisestä toimitusketjusta on keskittynyt pääasiassa palautuskustannusten minimoimiseen ja palautusprosessin tehostamiseen.
Tutkimuskysymykseksi valikoitui se, miten verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksia voidaan minimoida. Keskeisenä näkökulmana on pyrkiä löytämään kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jotka kattavat palautusprosessin eri vaiheet aina tilauksen tekemisestä palautetun tuotteen uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen asti. Tämä sisältää muun muassa kestävien pakkausmateriaalien käytön edistämisen, kuljetusten optimoinnin vähäpäästöisemmiksi ja tehokkaammiksi sekä palautettujen tuotteiden käsittelyn ja uudelleenkäytön parantamisen. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tiivistää nykyinen tietämys verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksista, tunnistaa kirjallisuudessa esitetyt strategiat ja käytännöt niiden vähentämiseksi. Lisäksi tarkoituksena on arvioida näiden strategioiden tehokkuutta ja mahdollisia esteitä niiden toteuttamisessa käytännössä.
Tutkielmassa havaittiin verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutusten minimoimisen olevan monimutkainen tehtävä. Eri keinoja, joiden havaittiin ehkäisevän palautuksia, tai tehostavan palautusprosessia olivat esimerkiksi verkkosivujen kehittäminen, palautusprosessin digitalisoiminen, asiakasinformaation paremmin hyödyntäminen, optimaalisten palautusehtojen määritteleminen, sekä tuotesuunnitteluun ja pakkausmateriaalin valintoihin keskittyminen. Kokoanisuudessaan asiakkaiden tietoisuuden lisäämisellä ympäristövaikutuksista voidaan vähentää ylikulutusta, ja vähentää tarpeettomia palautuksia. Ympäristövaikutusten minimoimisen kannalta on myös tärkeää, että kuljetuksessa hyödynnetään vähemmän kuluttavia kuljetusmuotoja sekä pyritään optimaaliseen verkostosuunnitteluun. Jatkotutkimuksessa olisi tärkeää syventyä palautusprosessin vaiheiden ympäristövaikutuksiin ja eri sidosryhmien rooleihin kestävän palautusjärjestelmän kehittämisessä.
Tutkimuskysymykseksi valikoitui se, miten verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksia voidaan minimoida. Keskeisenä näkökulmana on pyrkiä löytämään kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jotka kattavat palautusprosessin eri vaiheet aina tilauksen tekemisestä palautetun tuotteen uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen asti. Tämä sisältää muun muassa kestävien pakkausmateriaalien käytön edistämisen, kuljetusten optimoinnin vähäpäästöisemmiksi ja tehokkaammiksi sekä palautettujen tuotteiden käsittelyn ja uudelleenkäytön parantamisen. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tiivistää nykyinen tietämys verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutuksista, tunnistaa kirjallisuudessa esitetyt strategiat ja käytännöt niiden vähentämiseksi. Lisäksi tarkoituksena on arvioida näiden strategioiden tehokkuutta ja mahdollisia esteitä niiden toteuttamisessa käytännössä.
Tutkielmassa havaittiin verkkokaupan tuotepalautusten ympäristövaikutusten minimoimisen olevan monimutkainen tehtävä. Eri keinoja, joiden havaittiin ehkäisevän palautuksia, tai tehostavan palautusprosessia olivat esimerkiksi verkkosivujen kehittäminen, palautusprosessin digitalisoiminen, asiakasinformaation paremmin hyödyntäminen, optimaalisten palautusehtojen määritteleminen, sekä tuotesuunnitteluun ja pakkausmateriaalin valintoihin keskittyminen. Kokoanisuudessaan asiakkaiden tietoisuuden lisäämisellä ympäristövaikutuksista voidaan vähentää ylikulutusta, ja vähentää tarpeettomia palautuksia. Ympäristövaikutusten minimoimisen kannalta on myös tärkeää, että kuljetuksessa hyödynnetään vähemmän kuluttavia kuljetusmuotoja sekä pyritään optimaaliseen verkostosuunnitteluun. Jatkotutkimuksessa olisi tärkeää syventyä palautusprosessin vaiheiden ympäristövaikutuksiin ja eri sidosryhmien rooleihin kestävän palautusjärjestelmän kehittämisessä.