Alkuopettajien näkemyksiä osallisuudesta ja osallisuuden hyödyistä
Holappa, Alina; Korhonen, Hanna (2024-04-25)
Alkuopettajien näkemyksiä osallisuudesta ja osallisuuden hyödyistä
Holappa, Alina
Korhonen, Hanna
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622746
Tiivistelmä
Osallisuus on moniulotteinen ja tärkeä aihe, joka mainitaan muun muassa opetussuunnitelmassa sekä lainsäädännössä. Siihen liittyy monia osa-alueita, kuten mahdollisuus aktiiviseen osallistumiseen ja päätöksentekoon. Tarkastelemme tässä tutkimuksessa osallisuutta alkukasvatuksen näkökulmasta tutkimalla alkuopettajien näkemyksiä osallisuuden toteuttamisen tavoista sekä osallisuudesta hyödyistä. Toteutimme tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena ja haastattelimme viittä alkukasvatuksen opettajaa. Analysoimme aineistoa teemoittelun avulla.
Osallisuuden toteuttamisen tapojen teemoiksi löysimme struktuurit, lapsen tarpeiden huomioimisen, turvallisen ilmapiirin sekä reflektion. Osallisuuden hyötyjen teemoiksi löysimme motivaation lisääntymisen, ryhmään kuulumisen, osallistumisen ja vaikuttamisen sekä vahvuuksien kehittymisen. Saimme paljon hyödyllisiä tuloksia ja saimme selville konkreettisia tapoja osallisuuden mahdollistamiseen, kuten lapsen kokonaisvaltaisen huomioisen ja positiivisen ilmapiirin luomisen sekä esimerkiksi luokkakokousten toteuttamisen. Koemme, että näistä tuloksista on hyötyä sekä meille tulevina opettajina että myös muille opettajille osallisuutta toteuttavaan arkeen pyrkimisessä. Kun oppilaiden osallisuuden toteuttamista ja hyötyjä tehdään tämän tutkimuksen avulla näkyväksi, opettajien voi olla helpompi toteuttaa osallisuutta käytännössä.
Osallisuuden toteuttamisen tapojen teemoiksi löysimme struktuurit, lapsen tarpeiden huomioimisen, turvallisen ilmapiirin sekä reflektion. Osallisuuden hyötyjen teemoiksi löysimme motivaation lisääntymisen, ryhmään kuulumisen, osallistumisen ja vaikuttamisen sekä vahvuuksien kehittymisen. Saimme paljon hyödyllisiä tuloksia ja saimme selville konkreettisia tapoja osallisuuden mahdollistamiseen, kuten lapsen kokonaisvaltaisen huomioisen ja positiivisen ilmapiirin luomisen sekä esimerkiksi luokkakokousten toteuttamisen. Koemme, että näistä tuloksista on hyötyä sekä meille tulevina opettajina että myös muille opettajille osallisuutta toteuttavaan arkeen pyrkimisessä. Kun oppilaiden osallisuuden toteuttamista ja hyötyjä tehdään tämän tutkimuksen avulla näkyväksi, opettajien voi olla helpompi toteuttaa osallisuutta käytännössä.