Luokanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista ja sen haasteista
Kolari, Nella (2024-04-18)
Luokanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista ja sen haasteista
Kolari, Nella
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622381
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622381
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista. Tutkimuksessa tuotiin esille opettajien arviointikäsityksiä ja koettuja valmiuksia toteuttaa liikunnan oppilasarviointia. Tällä tutkimuksella pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, miten liikunnan oppilasarviointi eroaa lukuaineiden arvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita liikunnan erityinen luonne tuo oppilasarviointiin.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kahdelta luokanopettajalta. Haastateltavat olivat eri ikäisiä opettajia eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin alkuvuodesta 2024. Haastatteluaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimus osoitti arviointiin liittyvien näkemysten ja haasteiden olevan varsin samankaltaisia opettajien välillä. Molemmat opettajat nostivat liikunnan tärkeimmiksi tavoitteiksi sosiaaliset tavoitteet, kuten mahdollisuuden opettaa oppilaille tunne- ja kaveritaitoja. Asenne arviointia kohtaan oli opettajien kesken hieman eriävä, joskin molemmat kokivat sen olevan liikunnanopetukselle tärkeää. Molemmat opettajat painottivat arvioinnissaan liikkumistaitoja ja lisäksi tärkeäksi koettiin yrittäminen ja työskentelytaidot. Opetussuunnitelman merkitys arvosanan muodostamisessa nähtiin pieneksi. Arviointivalmiudet koettiin joko hyviksi tai heikoiksi riippuen opettajan työkokemuksesta.
Keskeisimmiksi haasteiksi nähtiin arvioinnin subjektiivisuus sekä arjen olosuhteiden tuomat ongelmat, kuten suuret ryhmäkoot, hektisyys ja ajanpuute. Lisäksi haasteita toi puutteet omassa osaamisessa, joka osittain kytkeytyy opetussuunnitelmaan liittyviin haasteisiin. Opetussuunnitelma koettiin suppeaksi ja heikoksi apuvälineeksi arviointityöhön.
Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, millaisena juuri luokanopettajat kokevat liikunnan oppilasarvioinnin ja sen haasteet. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä haastateltavien pienen määrän vuoksi. Tämän tutkimuksen tulokset kuitenkin puoltavat aiempia tutkimustuloksia aiheesta, joka viittaa arviointinäkemysten ja koettujen haasteiden olevan hyvin samankaltaisia opettajien ominaisuuksista riippumatta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kahdelta luokanopettajalta. Haastateltavat olivat eri ikäisiä opettajia eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin alkuvuodesta 2024. Haastatteluaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä analyysia.
Tutkimus osoitti arviointiin liittyvien näkemysten ja haasteiden olevan varsin samankaltaisia opettajien välillä. Molemmat opettajat nostivat liikunnan tärkeimmiksi tavoitteiksi sosiaaliset tavoitteet, kuten mahdollisuuden opettaa oppilaille tunne- ja kaveritaitoja. Asenne arviointia kohtaan oli opettajien kesken hieman eriävä, joskin molemmat kokivat sen olevan liikunnanopetukselle tärkeää. Molemmat opettajat painottivat arvioinnissaan liikkumistaitoja ja lisäksi tärkeäksi koettiin yrittäminen ja työskentelytaidot. Opetussuunnitelman merkitys arvosanan muodostamisessa nähtiin pieneksi. Arviointivalmiudet koettiin joko hyviksi tai heikoiksi riippuen opettajan työkokemuksesta.
Keskeisimmiksi haasteiksi nähtiin arvioinnin subjektiivisuus sekä arjen olosuhteiden tuomat ongelmat, kuten suuret ryhmäkoot, hektisyys ja ajanpuute. Lisäksi haasteita toi puutteet omassa osaamisessa, joka osittain kytkeytyy opetussuunnitelmaan liittyviin haasteisiin. Opetussuunnitelma koettiin suppeaksi ja heikoksi apuvälineeksi arviointityöhön.
Tutkimus tarjoaa tietoa siitä, millaisena juuri luokanopettajat kokevat liikunnan oppilasarvioinnin ja sen haasteet. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä haastateltavien pienen määrän vuoksi. Tämän tutkimuksen tulokset kuitenkin puoltavat aiempia tutkimustuloksia aiheesta, joka viittaa arviointinäkemysten ja koettujen haasteiden olevan hyvin samankaltaisia opettajien ominaisuuksista riippumatta.