Logistiikan joukkoistamisen vaikutukset ruoan kotiinkuljetuksiin ravintoloiden näkökulmasta
Karhu, Nea (2024-04-25)
Logistiikan joukkoistamisen vaikutukset ruoan kotiinkuljetuksiin ravintoloiden näkökulmasta
Karhu, Nea
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622644
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622644
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään logistiikan joukkoistamisen vaikutuksia ruoan kotiinkuljetuksiin ravintoloiden näkökulmasta. Tutkielmassa etsitään hyötyjä ja haasteita, joita ravintola mahdollisesti saa ulkoistaessaan kotiinkuljetuspalvelun ruoan kuljetusyritykselle. Työssä käydään läpi teoreettista pohjaa aiheelle, johon kuuluvat keskeiset käsitteet viimeisen mailin kuljetus, jakamistalous, ja logistiikan joukkoistaminen. Tässä tutkielmassa viimeisen mailin kuljetusta käsitellään erityisesti ruoan kuljettamisen näkökulmasta. Tämän jälkeen aihepiirit yhdistetään ja tutkitaan teorian pohjalta vastauksia itse tutkimuskysymyksiin.
Ruoan kotiinkuljetuksia tekevät yritykset ovat kasvaneet viime vuosina Suomessa valtavasti erityisesti koronavuosien aikana, jolloin tällaisen palvelun kysyntä räjähti. Näiden vuosien aikana palvelusta tuli monelle ehdoton, jotta he pystyivät tekemään ruokaostoksensa turvallisesti. Koronavuosien rauhoituttua palvelu on jatkanut kehittymistään, ja kuluttajat vaativat yhä parempaa laatua kotiinkuljetuksilta. Koronavuosien aikana ruoan kotiinkuljetus muuttui arjen luksuspalvelusta peruspalveluksi, jonka jatkuvaan saatavuuteen on jo totuttu. Aiemmin tämä viimeinen matka ruokakaupasta tai ravintolasta kotiin oli selkeästi kuluttajan vastuulla mutta nykyään kotiinkuljetuspalvelu on luonut yrityksille uuden liiketoimintamahdollisuuden. Tämän ilmiön myötä on syntynyt uusia yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan ruoan kotiinkuljetuksiin ja tarjoavat palveluaan ravintoloille ja ruokakaupoille. Ilmiö on erittäin ajankohtainen ja se on kehittynyt nopeasti viime vuosien aikana.
Tämän kehityksen vuoksi nyt on mielenkiintoista tutkia, miten tätä palvelua on tehostettu logistiikan joukkoistamisen avulla. Lisäksi tutkitaan mitä haasteita se on tuonut mukanaan ja miten näihin ilmenneisiin haasteisiin voitaisiin vastata, jotta palvelun tasoa voidaan ylläpitää korkealla. Tuloksissa ilmeni muun muassa, että kuljetuspalvelun ruoan kuljetusyritykselle ulkoistaminen on paljon edullisempi vaihtoehto kuin oman kuljetuspalvelun luominen. Haasteista löytyi muun muassa ulkoistuksesta johtuva volyymin kasvu ja siitä seuraavat mahdolliset toimenpiteet, jotka on tehtävä, jotta kasvuun pystytään vastaamaan ilman että tilaukset ruuhkautuvat liikaa.
Ruoan kotiinkuljetuksia tekevät yritykset ovat kasvaneet viime vuosina Suomessa valtavasti erityisesti koronavuosien aikana, jolloin tällaisen palvelun kysyntä räjähti. Näiden vuosien aikana palvelusta tuli monelle ehdoton, jotta he pystyivät tekemään ruokaostoksensa turvallisesti. Koronavuosien rauhoituttua palvelu on jatkanut kehittymistään, ja kuluttajat vaativat yhä parempaa laatua kotiinkuljetuksilta. Koronavuosien aikana ruoan kotiinkuljetus muuttui arjen luksuspalvelusta peruspalveluksi, jonka jatkuvaan saatavuuteen on jo totuttu. Aiemmin tämä viimeinen matka ruokakaupasta tai ravintolasta kotiin oli selkeästi kuluttajan vastuulla mutta nykyään kotiinkuljetuspalvelu on luonut yrityksille uuden liiketoimintamahdollisuuden. Tämän ilmiön myötä on syntynyt uusia yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan ruoan kotiinkuljetuksiin ja tarjoavat palveluaan ravintoloille ja ruokakaupoille. Ilmiö on erittäin ajankohtainen ja se on kehittynyt nopeasti viime vuosien aikana.
Tämän kehityksen vuoksi nyt on mielenkiintoista tutkia, miten tätä palvelua on tehostettu logistiikan joukkoistamisen avulla. Lisäksi tutkitaan mitä haasteita se on tuonut mukanaan ja miten näihin ilmenneisiin haasteisiin voitaisiin vastata, jotta palvelun tasoa voidaan ylläpitää korkealla. Tuloksissa ilmeni muun muassa, että kuljetuspalvelun ruoan kuljetusyritykselle ulkoistaminen on paljon edullisempi vaihtoehto kuin oman kuljetuspalvelun luominen. Haasteista löytyi muun muassa ulkoistuksesta johtuva volyymin kasvu ja siitä seuraavat mahdolliset toimenpiteet, jotka on tehtävä, jotta kasvuun pystytään vastaamaan ilman että tilaukset ruuhkautuvat liikaa.