Kouluympäristö oppilaan sosiaalisten taitojen kehityksen tukena : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Heikkinen, Nella; Nevalainen, Vilma (2024-04-25)
Kouluympäristö oppilaan sosiaalisten taitojen kehityksen tukena : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Heikkinen, Nella
Nevalainen, Vilma
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622671
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622671
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskeisenä tarkoituksena on selvittää, miten kouluympäristö tukee oppilaan sosiaalisten taitojen kehitystä. Sosiaaliset taidot ovat olennainen osa oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja kehitystä. Kouluympäristöllä onkin merkittävä rooli näiden taitojen kehittämisessä ja tukemisessa monin eri tavoin oppituntien aikana sekä niiden ulkopuolella. Opettaja on avainasemassa oppilaan sosiaalisten taitojen kehittämisessä koulumaailmassa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Ensimmäiseksi tutkimuskysymykseksi muotoilimme, miten hakukriteerimme täyttävät aineistot kuvaavat sosiaalisten taitojen kehittymistä kouluympäristössä. Toisena tutkimuskysymyksenä pohdimme sitä, miten näiden taitojen kehitys tai kehittymättömyys vaikuttaa oppilaan tulevaisuuteen.
Tulosten valossa sosiaalisten taitojen kehittymisen keskiössä ovat vuorovaikutustilanteet, sopivan oppimisympäristön luominen ja opettajien uskomukset. Näiden taitojen merkitys ulottuu kuitenkin pidemmälle: ne vaikuttavat oppilaiden akateemiseen menestykseen, työelämään, ihmissuhteisiin ja jopa taloudelliseen hyvinvointiin. Näin ollen sosiaalisten taitojen kehittäminen kouluympäristössä näyttäytyy keskeisenä osana oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja menestystä. Opettajien rooli tässä prosessissa on merkittävä, korostaen heidän herkkyyttään oppilaiden tarpeille ja jatkuvan koulutuksen merkitystä. Sosiaalisten taitojen systemaattinen opettaminen, niiden integroiminen opetukseen ja kannustavan kouluympäristön luominen ovat keskeisiä tekijöitä oppilaiden menestyksen edistämisessä sekä koulussa, että elämässä yleisesti.
Tutkimus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Ensimmäiseksi tutkimuskysymykseksi muotoilimme, miten hakukriteerimme täyttävät aineistot kuvaavat sosiaalisten taitojen kehittymistä kouluympäristössä. Toisena tutkimuskysymyksenä pohdimme sitä, miten näiden taitojen kehitys tai kehittymättömyys vaikuttaa oppilaan tulevaisuuteen.
Tulosten valossa sosiaalisten taitojen kehittymisen keskiössä ovat vuorovaikutustilanteet, sopivan oppimisympäristön luominen ja opettajien uskomukset. Näiden taitojen merkitys ulottuu kuitenkin pidemmälle: ne vaikuttavat oppilaiden akateemiseen menestykseen, työelämään, ihmissuhteisiin ja jopa taloudelliseen hyvinvointiin. Näin ollen sosiaalisten taitojen kehittäminen kouluympäristössä näyttäytyy keskeisenä osana oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja menestystä. Opettajien rooli tässä prosessissa on merkittävä, korostaen heidän herkkyyttään oppilaiden tarpeille ja jatkuvan koulutuksen merkitystä. Sosiaalisten taitojen systemaattinen opettaminen, niiden integroiminen opetukseen ja kannustavan kouluympäristön luominen ovat keskeisiä tekijöitä oppilaiden menestyksen edistämisessä sekä koulussa, että elämässä yleisesti.