Liikunnan aineopiskelijoiden näkemykset motivoinnista alakoulun liikuntakasvatuksessa
Mäkinen, Kerttu (2024-04-25)
Liikunnan aineopiskelijoiden näkemykset motivoinnista alakoulun liikuntakasvatuksessa
Mäkinen, Kerttu
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622789
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622789
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan liikunnan aineopiskelijoiden näkemyksiä oppilaiden motivoinnista alakoulun liikuntatunneilla. Lisäksi selvitetään erilaisia motivointikeinoja alakoulun liikuntatunneille. Aiemmista tutkimuksista selviää, että motivaatio on yksi merkittävimmistä asioista liikuntakasvatuksessa. Opettajan rooli on keskeinen motivoinnin kannalta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi autonomia ja tehtävien sopiva haasteellisuus lisäävät oppilaiden motivaatiota. Tämän myötä on tärkeää selvittää lisää konkreettisia motivointikeinoja liikuntatunneille, joita opettajat voivat hyödyntää opetuksessaan.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastateltavia oli kolme ja he olivat liikunnan aineopiskelijoita. Haastateltavat jakoivat näkemyksiään oppilaiden motivaatiosta liikuntaa kohtaan sekä kertoivat hyödyllisiä motivointikeinoja tunneille.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaan tulee jatkuvasti oppilaita, jotka suhtautuvat kielteisesti liikuntaa kohtaan. Yleensä ryhmässä on muutama oppilas, joita opettajan täytyy motivoida enemmän aiheen pariin. Haastateltavat kertoivat paljon erilaisia motivointikeinoja. Tuloksissa nousi esiin autonomian tärkeys, välineiden käyttö, eriyttäminen, positiivinen palaute sekä joukkueina kisaaminen. Eniten erilaisia motivointikeinoja saatiin tehtäviin liittyen.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että opettajan on tärkeä panostaa motivointiin sekä ilmapiiriin liikuntatunneilla. Tällöin oppilaat saavat myönteisiä kokemuksia liikuntatunneilta, mikä ohjaa heitä kohti aktiivista elämäntapaa. Liikunnan aineopiskelijat tiesivät runsaasti erilaisia motivointikeinoja ja olivat hyvin tietoisia keinojen tärkeydestä. Luokanopettajat voivat myös hyödyntää tästä tutkimuksesta saatuja motivointikeinoja opetuksessaan.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastateltavia oli kolme ja he olivat liikunnan aineopiskelijoita. Haastateltavat jakoivat näkemyksiään oppilaiden motivaatiosta liikuntaa kohtaan sekä kertoivat hyödyllisiä motivointikeinoja tunneille.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaan tulee jatkuvasti oppilaita, jotka suhtautuvat kielteisesti liikuntaa kohtaan. Yleensä ryhmässä on muutama oppilas, joita opettajan täytyy motivoida enemmän aiheen pariin. Haastateltavat kertoivat paljon erilaisia motivointikeinoja. Tuloksissa nousi esiin autonomian tärkeys, välineiden käyttö, eriyttäminen, positiivinen palaute sekä joukkueina kisaaminen. Eniten erilaisia motivointikeinoja saatiin tehtäviin liittyen.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että opettajan on tärkeä panostaa motivointiin sekä ilmapiiriin liikuntatunneilla. Tällöin oppilaat saavat myönteisiä kokemuksia liikuntatunneilta, mikä ohjaa heitä kohti aktiivista elämäntapaa. Liikunnan aineopiskelijat tiesivät runsaasti erilaisia motivointikeinoja ja olivat hyvin tietoisia keinojen tärkeydestä. Luokanopettajat voivat myös hyödyntää tästä tutkimuksesta saatuja motivointikeinoja opetuksessaan.