Uimaopettajien näkemyksiä koulu-uinnin kehittämisestä
Seppälä, Viivi (2024-04-26)
Uimaopettajien näkemyksiä koulu-uinnin kehittämisestä
Seppälä, Viivi
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923211
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923211
Tiivistelmä
Uimataitotutkimusten mukaan kuudesluokkalaisten uimataito on romahtanut, ja uimataidottomien lasten ja nuorten määrä on kasvanut selkeästi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) liikunnan oppianeen kohdalla, vesiliikunta on ainoa liikuntalaji, josta määritellään sisällöt ja tavoitteet. Koulujen uimaopetuksen sisällöt ja määrät vaihtelevat kunnittain, johon vaikuttaa esimerkiksi resurssit, kuntien opetussuunnitelmat ja kunnan sijainti. Uimaopetus kouluissa antaa mahdollisuudet uimataidon oppimiselle, joten uinnin tulee kuulua perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnan sisältöihin.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käsitellään koulujen uinnin opetusta Suomessa sen kehittämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koulujen uimaopetusta tulisi kehittää, jotta lasten ja nuorten uimataito kehittyisi. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea koulutettua uimaopettajaa yhdestä Etelä-Suomen kunnasta. Tutkimuksen otos on pieni, joten tutkimuksessa saatuja tuloksia ei voida yleistää.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset toivat esiin monia kehitettäviä osa-alueita koulujen uimaopetuksen kehittämiseen liittyen. Tulosten mukaan koulujen uimaopetusta tulisi lisätä merkittävästi, jotta oppilailla olisi mahdollisuus kehittää ja ylläpitää uimataitoa. Uimaopettajien mukaan uimaopetusryhmissä on paljon oppilaiden välisiä tasoeroja. Uimaopettajat korostavat tarvetta yhteistyölle oppilaiden huoltajien, luokanopettajien ja uimaopettajien välillä. Yhteistyö mahdollistaisi esimerkiksi oppilaiden uimataitotason selvittämisen ja siten samantasoisten ryhmien muodostamisen. Kaikki muutokset koulujen uinnin opettamisen kehittämiseksi vaatisivat lisää resursseja.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käsitellään koulujen uinnin opetusta Suomessa sen kehittämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koulujen uimaopetusta tulisi kehittää, jotta lasten ja nuorten uimataito kehittyisi. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea koulutettua uimaopettajaa yhdestä Etelä-Suomen kunnasta. Tutkimuksen otos on pieni, joten tutkimuksessa saatuja tuloksia ei voida yleistää.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset toivat esiin monia kehitettäviä osa-alueita koulujen uimaopetuksen kehittämiseen liittyen. Tulosten mukaan koulujen uimaopetusta tulisi lisätä merkittävästi, jotta oppilailla olisi mahdollisuus kehittää ja ylläpitää uimataitoa. Uimaopettajien mukaan uimaopetusryhmissä on paljon oppilaiden välisiä tasoeroja. Uimaopettajat korostavat tarvetta yhteistyölle oppilaiden huoltajien, luokanopettajien ja uimaopettajien välillä. Yhteistyö mahdollistaisi esimerkiksi oppilaiden uimataitotason selvittämisen ja siten samantasoisten ryhmien muodostamisen. Kaikki muutokset koulujen uinnin opettamisen kehittämiseksi vaatisivat lisää resursseja.