Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden vapaa-ajan käsityöharrastuneisuus ja siinä tapahtuneet muutokset
Vainionpää, Veli; Raitanen, Ville (2024-04-28)
Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden vapaa-ajan käsityöharrastuneisuus ja siinä tapahtuneet muutokset
Vainionpää, Veli
Raitanen, Ville
(28.04.2024)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923746
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää käsityön aineenopettajaopiskelijoiden käsityöharrastuneisuutta sekä siinä tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään myös syitä tapahtuneille muutoksille. Johdannossa esitellään muutamia tutkimuksia liittyen käsityöharrastuksiin. Teoriaosuudessa avataan tarkemmin aiheeseen liittyviä pääkäsitteitä, joita olivat vapaa-aika, harrastuneisuus, harrastus ja käsityö. Määrittelyn apuna käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuskysymyksinä käytettiin ”Millaisia konkreettisia muutoksia käsityön aineenopettajaopiskelijoiden käsityöharrastuksissa on tapahtunut opiskeluiden alettua?” sekä ”Mitkä ovat mahdollisia syitä tapahtuneille muutoksille?” Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita juuri opiskelijakollegoiden vapaa-ajan käsityöharrastuneisuudesta, eikä opintoihin liittyvistä käsityöprojekteista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena tammikuussa 2024. Aineistonkeruu tapahtui Webropol-palvelun avulla. Kohderyhmänä olivat Rauman kampuksella opiskelevat käsityön aineenopettajan tutkintoa suorittavat opiskelijat. Kerätystä aineistosta etsittiin yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia tyypittelyn avulla. Vastaajat luokiteltiin ryhmiin sen perusteella, kokivatko he käsitöiden määrän lisääntyneen vai vähentyneen.
Tuloksissa havaittiin sisällöllisiä muutoksia käsitöiden tekemisessä. Tuloksien perusteella voitiin todeta, että myös käsitöiden tekemisen määrässä oli tapahtunut muutoksia opintojen alettua. Tulokset olivat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkielman lopussa käsitellään johtopäätöksiä ja tuloksia peilataan aikaisempiin tutkimuksiin. Pohdintaosiossa käsitellään tämän tutkimuksen rajoitteita, luotettavuutta sekä esitetään mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Tutkimuskysymyksinä käytettiin ”Millaisia konkreettisia muutoksia käsityön aineenopettajaopiskelijoiden käsityöharrastuksissa on tapahtunut opiskeluiden alettua?” sekä ”Mitkä ovat mahdollisia syitä tapahtuneille muutoksille?” Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita juuri opiskelijakollegoiden vapaa-ajan käsityöharrastuneisuudesta, eikä opintoihin liittyvistä käsityöprojekteista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena tammikuussa 2024. Aineistonkeruu tapahtui Webropol-palvelun avulla. Kohderyhmänä olivat Rauman kampuksella opiskelevat käsityön aineenopettajan tutkintoa suorittavat opiskelijat. Kerätystä aineistosta etsittiin yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia tyypittelyn avulla. Vastaajat luokiteltiin ryhmiin sen perusteella, kokivatko he käsitöiden määrän lisääntyneen vai vähentyneen.
Tuloksissa havaittiin sisällöllisiä muutoksia käsitöiden tekemisessä. Tuloksien perusteella voitiin todeta, että myös käsitöiden tekemisen määrässä oli tapahtunut muutoksia opintojen alettua. Tulokset olivat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkielman lopussa käsitellään johtopäätöksiä ja tuloksia peilataan aikaisempiin tutkimuksiin. Pohdintaosiossa käsitellään tämän tutkimuksen rajoitteita, luotettavuutta sekä esitetään mahdollisia jatkotutkimusaiheita.