SaaS-palvelun käyttöönoton hallinnolliset haasteet
Salonen, Heli (2024-04-29)
SaaS-palvelun käyttöönoton hallinnolliset haasteet
Salonen, Heli
(29.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923882
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923882
Tiivistelmä
SaaS-palveluiden käyttöönotto houkuttelee yrityksiä nopeudellaan ja helppoudellaan, kun taas tietoturva koetaan merkittävimmäksi riskiksi. Palvelun toimittaja vastaa pääosin SaaS-palvelun tietoturvan toteutuksesta, mutta asiakkaan tärkeä vastuu on varmistaa, että tietoturva on asianmukaisesti hoidettu. Erityisesti pienemmille yrityksille SaaS-palvelu tarjoaa kätevän tavan hyödyntää laadukkaita ohjelmistoja ilman suuria investointeja.
Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa tarkasteltiin SaaS-palvelua, sen historiaa sekä hankintaprosessia verrattuna perinteiseen lisenssimalliin. Tutkielmassa käsiteltiin myös SaaS-palvelun toimintaa sekä hyötyjä ja haasteita. Erityisesti keskityttiin SaaS-palvelun käyttöönoton hallinnollisiin haasteisiin. Lisäksi pohdittiin, mitä yrityksen pitäisi huomioida palvelun käyttöönottoa suunniteltaessa. Tietoa kerättiin useista tietokannoista pyrkien löytämään myös uusinta tutkimustietoa.
Tutkielmassa havaittiin sopimusneuvotteluiden ja yritysjohdon tuen merkitys SaaS-palveluiden käyttöönotossa. Tutkielman aineiston mukaan on tärkeää varmistaa, että sopimukset ovat kattavia ja ymmärrettäviä, ja että tietoturva on huomioitu asianmukaisesti. Lisäksi avoimuus ja selkeys tietoturvakysymyksissä ovat olennaisia sekä asiakkaan että palvelun toimittajan kannalta. Vaikka SaaS-palvelut tarjoavat monia etuja, kuten nopeuden ja joustavuuden, on tärkeää tunnistaa ja hallita palveluun liittyviä riskejä. Avoin ja selkeä markkinointi sekä laadunparannuksista että asianmukaisesti hoidetusta tietoturvasta voivat auttaa luomaan positiivisen kuvan SaaS-palveluista ja lisäämään niiden hyväksyntää ja käyttöä yrityksissä.
Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa tarkasteltiin SaaS-palvelua, sen historiaa sekä hankintaprosessia verrattuna perinteiseen lisenssimalliin. Tutkielmassa käsiteltiin myös SaaS-palvelun toimintaa sekä hyötyjä ja haasteita. Erityisesti keskityttiin SaaS-palvelun käyttöönoton hallinnollisiin haasteisiin. Lisäksi pohdittiin, mitä yrityksen pitäisi huomioida palvelun käyttöönottoa suunniteltaessa. Tietoa kerättiin useista tietokannoista pyrkien löytämään myös uusinta tutkimustietoa.
Tutkielmassa havaittiin sopimusneuvotteluiden ja yritysjohdon tuen merkitys SaaS-palveluiden käyttöönotossa. Tutkielman aineiston mukaan on tärkeää varmistaa, että sopimukset ovat kattavia ja ymmärrettäviä, ja että tietoturva on huomioitu asianmukaisesti. Lisäksi avoimuus ja selkeys tietoturvakysymyksissä ovat olennaisia sekä asiakkaan että palvelun toimittajan kannalta. Vaikka SaaS-palvelut tarjoavat monia etuja, kuten nopeuden ja joustavuuden, on tärkeää tunnistaa ja hallita palveluun liittyviä riskejä. Avoin ja selkeä markkinointi sekä laadunparannuksista että asianmukaisesti hoidetusta tietoturvasta voivat auttaa luomaan positiivisen kuvan SaaS-palveluista ja lisäämään niiden hyväksyntää ja käyttöä yrityksissä.