Lasten mielenterveys varhaiskasvatuksessa
Chi, Chi; Haula, Veera (2024-04-29)
Lasten mielenterveys varhaiskasvatuksessa
Chi, Chi
Haula, Veera
(29.04.2024)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923909
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923909
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen myötä lasten mielenterveyttä varhaiskasvatuksessa sekä millaisia mielenterveyden haasteita lapsilla ja nuorilla saattaa ilmetä. Tarkastelemme myös, kuinka niitä voitaisiin ennaltaehkäistä. Mielenterveys on olennainen osa hyvinvointia ja tasapainoa, joka mahdollistaa yksilön kyvyn käsitellä elämän haasteita ja selviytyä niistä. Varhaislapsuuden kokonaisvaltainen hyvinvointi, mukaan lukien psyykkinen hyvinvointi, on merkittävä lapsen kehityksen kannalta. Varhaiskasvatus on tärkeässä roolissa edistämässä lasten kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Vaikka varhaislapsuudessa mielenterveyden häiriöitä ei välttämättä diagnosoida, on tärkeää tunnistaa mahdolliset oireet ja tarjota lapsille tarvittavaa tukea ja varhaista interventiota. Aikuisilla on keskeinen rooli lasten mielenterveyden edistämisessä tarjoamalla turvallinen kasvuympäristö, tunnistaen ja käsitellen mahdollisia oireita sekä tarjoamalla tukea ja ohjausta. Varhaiskasvatuksen merkitys korostuu, sillä se voi tarjota lapsille myönteisiä kokemuksia ja taitoja, jotka edistävät mielenterveyttä ja hyvinvointia koko elämän ajan. Tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen ja kasvattajien roolien lisäksi moniammatillista yhteistyötä. Moniammatillinen yhteistyö on myös keskeisessä roolissa, jotta saadaan tarvittavia tietoja ja resursseja siitä, miten ennaltaehkäistä mielenterveyden ongelmia ja haasteita.