Käsityötavoitteiden toteutuminen 3.–6. luokkien käsityössä opettajien kokemana
Suominen, Samu; Korhonen, Vili (2024-04-29)
Käsityötavoitteiden toteutuminen 3.–6. luokkien käsityössä opettajien kokemana
Suominen, Samu
Korhonen, Vili
(29.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923870
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923870
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee käsityöopettajien omia kokemuksia käsityötavoitteiden toteutumisesta 3.–6. luokkien käsityön opetuksessa. Tutkielman tavoitteena oli perehtyä teemahaastatteluiden kautta siihen, mitä tavoitteita käsityön aineenopettajista koostuva haastateltavien joukko hyödyntää omassa opetuksessaan, ja kuinka tietyt käsityötavoitteet toteutuvat. Menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja opettajille, joiden työkokemus koostui 1,5 ja 30 vuoden työkokemuksen väliltä.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan (8) opettajaa täysin eri puolilta Suomea, jolloin tuloksien osalta tutkielmaan oli mahdollista saada pientä hajontaa, jottei haastatellut henkilöt sijoittuneet vain yhteen kaupunkiin tai osaan Suomesta. Lisäksi opettajien kokemus skaalautui hyvin pitkälle aikavälille, joka tuo tutkimuksen lopullisiin tuloksiin luotettavamman lopputuloksen.
Tutkielma osoitti, että käsityön sukupuolittuneisuus ja tasa-arvo on kehittynyt parempaan suuntaan, ja tuloksissa nousi esille se, että työkokemusvuosien määrä vaikuttaa vahvasti siihen, minkälaisia tavoitteita opettajat asettavat opetukseensa ja mitkä niistä täyttyvät. Tutkimuksen yhtenä havaintona nousi esille myös se, että monet haastatellut opettajat kokivat opetussuunnitelman uudistuksen edistäneen tasa-arvoa käsityön opetuksessa, vaikka käsityön opettajien kokemukset vaihtelivat työkokemuksen ja opetussuunnitelman aikakauden mukaan melko suuresti. Pääsuuntaus oli kuitenkin melko yhtenäinen.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan (8) opettajaa täysin eri puolilta Suomea, jolloin tuloksien osalta tutkielmaan oli mahdollista saada pientä hajontaa, jottei haastatellut henkilöt sijoittuneet vain yhteen kaupunkiin tai osaan Suomesta. Lisäksi opettajien kokemus skaalautui hyvin pitkälle aikavälille, joka tuo tutkimuksen lopullisiin tuloksiin luotettavamman lopputuloksen.
Tutkielma osoitti, että käsityön sukupuolittuneisuus ja tasa-arvo on kehittynyt parempaan suuntaan, ja tuloksissa nousi esille se, että työkokemusvuosien määrä vaikuttaa vahvasti siihen, minkälaisia tavoitteita opettajat asettavat opetukseensa ja mitkä niistä täyttyvät. Tutkimuksen yhtenä havaintona nousi esille myös se, että monet haastatellut opettajat kokivat opetussuunnitelman uudistuksen edistäneen tasa-arvoa käsityön opetuksessa, vaikka käsityön opettajien kokemukset vaihtelivat työkokemuksen ja opetussuunnitelman aikakauden mukaan melko suuresti. Pääsuuntaus oli kuitenkin melko yhtenäinen.