Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä käsityön eri sisältöalueiden opettamisen mielekkyydestä
Hautanen, Sofia; Laurila, Marika (2024-04-28)
Käsityön aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä käsityön eri sisältöalueiden opettamisen mielekkyydestä
Hautanen, Sofia
Laurila, Marika
(28.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923675
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923675
Tiivistelmä
Tulevat käsityön aineenopettajat koulutetaan hallitsemaan monimateriaalisen käsityön ja kaikki sen
sisältämät sisällöt. On tärkeää tutkia, onko tulevien käsityön aineenopettajien yliopistokoulutus siihen
pyrkivää, että valmistuneella aineenopettajalla on hyvät valmiudet lähteä opettamaan perusopetukseen.
Halusimme selvittää opiskelijoiden käsityksiä käsityön eri sisältöalueista.
Tämä tutkielman tavoitteena oli selvittää minkä käsityön sisältöalueen opiskelijat kokevat
mieluisimmaksi opettaa ja minkä vähiten mieluisimmaksi. Lisäksi selvitettiin, onko vuosikurssien
välillä eroja mieluisimmasta ja vähiten mieluisimmasta käsityön sisältöalueesta opettaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Turun yliopiston, Itä-Suomen yliopiston sekä Helsingin
yliopiston käsityön aineenopettajaopiskelijoilta. Tutkimukseen osallistui Turun yliopistosta 50
opiskelijaa, Itä-Suomesta neljä opiskelijaa ja Helsingistä vastauksia ei saatu. Kohdistimme
tutkimuksen vain Turun yliopiston käsityön aineenopettajaopiskelijoihin, sillä muista yliopistoista
otanta oli heikko. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että käsityön aineenopettajaopiskelijoiden mielestä mieluisin
käsityön sisältöalue opettaa on lankatyöt. Vähiten mieluisin sisältöalue opettaa on ajoneuvo- ja
moottoriteknologia. Eroja vuosikurssien väliltä löytyi yksittäisissä vastauksissa, sekä kokonaisuutena
katsottuna. Viidennen vuoden opiskelijat opettavat käsityön sisältöalueista mieluiten puutöitä, kun
muut vuosikurssit lankatöitä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että vastanneet käsityön aineenopettajaopiskelijat eivät hallitse
opetettavia käsityön sisältöalueita omasta mielestään tarpeeksi hyvin, heiltä puuttuu tietoa ja taitoa.
Opiskelijat kokevat itse olevansa työturvallisuusriski ja haluavat sen takia opettaa pääasiassa
lankatöitä, koska kokevat kyseisen sisältöalueen olevan kaikista turvallisin.
sisältämät sisällöt. On tärkeää tutkia, onko tulevien käsityön aineenopettajien yliopistokoulutus siihen
pyrkivää, että valmistuneella aineenopettajalla on hyvät valmiudet lähteä opettamaan perusopetukseen.
Halusimme selvittää opiskelijoiden käsityksiä käsityön eri sisältöalueista.
Tämä tutkielman tavoitteena oli selvittää minkä käsityön sisältöalueen opiskelijat kokevat
mieluisimmaksi opettaa ja minkä vähiten mieluisimmaksi. Lisäksi selvitettiin, onko vuosikurssien
välillä eroja mieluisimmasta ja vähiten mieluisimmasta käsityön sisältöalueesta opettaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Turun yliopiston, Itä-Suomen yliopiston sekä Helsingin
yliopiston käsityön aineenopettajaopiskelijoilta. Tutkimukseen osallistui Turun yliopistosta 50
opiskelijaa, Itä-Suomesta neljä opiskelijaa ja Helsingistä vastauksia ei saatu. Kohdistimme
tutkimuksen vain Turun yliopiston käsityön aineenopettajaopiskelijoihin, sillä muista yliopistoista
otanta oli heikko. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että käsityön aineenopettajaopiskelijoiden mielestä mieluisin
käsityön sisältöalue opettaa on lankatyöt. Vähiten mieluisin sisältöalue opettaa on ajoneuvo- ja
moottoriteknologia. Eroja vuosikurssien väliltä löytyi yksittäisissä vastauksissa, sekä kokonaisuutena
katsottuna. Viidennen vuoden opiskelijat opettavat käsityön sisältöalueista mieluiten puutöitä, kun
muut vuosikurssit lankatöitä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että vastanneet käsityön aineenopettajaopiskelijat eivät hallitse
opetettavia käsityön sisältöalueita omasta mielestään tarpeeksi hyvin, heiltä puuttuu tietoa ja taitoa.
Opiskelijat kokevat itse olevansa työturvallisuusriski ja haluavat sen takia opettaa pääasiassa
lankatöitä, koska kokevat kyseisen sisältöalueen olevan kaikista turvallisin.