Alakoulujen opettajien ajatuksia käsityön ja liikunnan eheyttämisestä monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi
Länsipaltta, Iida; Nakola, Silja (2024-04-28)
Alakoulujen opettajien ajatuksia käsityön ja liikunnan eheyttämisestä monialaisiksi oppimiskokonaisuuksiksi
Länsipaltta, Iida
Nakola, Silja
(28.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923689
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten alakoulujen opettajat kokevat käsityön ja liikunnan
eheyttämisen monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi. Lisäksi halusimme löytää ideoita ja ratkaisuja,
miten näitä oppiaineita yhdistelemällä voitaisiin luoda monipuolisia monialaisia
oppimiskokonaisuuksia.
Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksemme aineistona toimi laatimamme
kyselyn pohjalta saamamme vastaukset. Kysely toteutettiin Webropol- kyselynä, ja sen jakelu tapahtui
sosiaalisen median alustalla Facebookissa. Jaoimme kyselyn myös satunnaisesti valikoituihin Suomen
ala- ja yhtenäiskouluihin. Vastaajat kerättiin harkinnanvaraisella näytteellä ja heitä kertyi yhteensä 16.
Toteutimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin teemoittelulla. Vastaukset olivat hyvin monipuolisia,
mutta niissä toistuivat selkeästi tietyt teemat. Jaoimme aineistossa korostuneet vastaukset viiteen
teemaan, jotka vaikuttavat eniten vastaajien kokemuksiin ja näkemyksiin käsityön ja liikunnan
eheyttämisestä monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi. Teemat olivat opettajan aineenhallinnalliset
taidot, yhteisöllisyys, innovointikyky, resurssit ja hyödyllisyys.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempien samansuuntaista aihetta käsittelevien tutkimusten tuloksia.
Tulokset osoittavat, että käsityön ja liikunnan välinen eheyttävä monialainen oppimiskokonaisuus
nähtiin kannattavana, mikäli se palvelee oppimista ja oppiaineiden sisältöjä. Tällaisen opetuksen
luominen vaatii resursseja eli enemmän aikaa sekä suunnittelun, että toteutuksen osalta. Se vaatii myös
riittävästi tukea muilta opettajilta tai valmiin ideapankin sekä aineenhallinnallisia taitoja opettajalta
itseltään, minkä myötä myös innovointikyky kasvaisi.
eheyttämisen monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi. Lisäksi halusimme löytää ideoita ja ratkaisuja,
miten näitä oppiaineita yhdistelemällä voitaisiin luoda monipuolisia monialaisia
oppimiskokonaisuuksia.
Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksemme aineistona toimi laatimamme
kyselyn pohjalta saamamme vastaukset. Kysely toteutettiin Webropol- kyselynä, ja sen jakelu tapahtui
sosiaalisen median alustalla Facebookissa. Jaoimme kyselyn myös satunnaisesti valikoituihin Suomen
ala- ja yhtenäiskouluihin. Vastaajat kerättiin harkinnanvaraisella näytteellä ja heitä kertyi yhteensä 16.
Toteutimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin teemoittelulla. Vastaukset olivat hyvin monipuolisia,
mutta niissä toistuivat selkeästi tietyt teemat. Jaoimme aineistossa korostuneet vastaukset viiteen
teemaan, jotka vaikuttavat eniten vastaajien kokemuksiin ja näkemyksiin käsityön ja liikunnan
eheyttämisestä monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi. Teemat olivat opettajan aineenhallinnalliset
taidot, yhteisöllisyys, innovointikyky, resurssit ja hyödyllisyys.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempien samansuuntaista aihetta käsittelevien tutkimusten tuloksia.
Tulokset osoittavat, että käsityön ja liikunnan välinen eheyttävä monialainen oppimiskokonaisuus
nähtiin kannattavana, mikäli se palvelee oppimista ja oppiaineiden sisältöjä. Tällaisen opetuksen
luominen vaatii resursseja eli enemmän aikaa sekä suunnittelun, että toteutuksen osalta. Se vaatii myös
riittävästi tukea muilta opettajilta tai valmiin ideapankin sekä aineenhallinnallisia taitoja opettajalta
itseltään, minkä myötä myös innovointikyky kasvaisi.