Tunnetaidot ja niiden tukeminen vuoden 2019 jälkeen julkaistuissa suomalaisissa lastenkirjoissa
Liukko, Pinja; Marttila, Taimi (2024-04-26)
Tunnetaidot ja niiden tukeminen vuoden 2019 jälkeen julkaistuissa suomalaisissa lastenkirjoissa
Liukko, Pinja
Marttila, Taimi
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923172
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin vuoden 2019 jälkeen julkaistuja suomalaisia lasten tunnetaitokirjoja. Tutkimukseen valikoitui viisi tunnetaitokirjaa, joiden analysoimiseen käytettiin teoriapohjaisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tunnetaitokirjoja, joita varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilökunta voivat käyttää varhaiskasvatuksessa tunnetaitojen opetuksen tukena. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, koska tunteet vaikuttavat kaikkeen mitä teemme. Lapset tarvitsevat tukea tunteiden säätelyyn ja opetteluun, jonka takia halusimme tutkielmassamme suositella hyviä tunnetaitokirjoja.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tuomme esille tunteiden kehittymistä vauvasta kouluikään ja miten tunnetaitoja voi tukea yleisesti sekä miten tunnetaitoja voi tukea kirjanlukuhetkissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys toimii pohjana tutkimusaineiston analysointiin. Aiemman tutkimustiedon perusteella kokosimme analyysirungon, jonka avulla analysoimme viittä lasten tunnetaitokirjaa. Tutkimuksen tulososiossa tutkimusaineisto käydään kirja kerrallaan läpi, vastaten järjestyksessä analyysirungossa esitettyihin kysymyksiin.
Tutkimusaineistomme sisälsi laajasti erilaisia tunteita. Tunteet, joita lastenkirjoissa esiintyi, olivat sekä perustunteita että sekundaaritunteita. Tutkimusaineistossa nousi esiin keinoja, joilla tunnetaitoja kirjoissa tuettiin. Keinot olivat kuvitus, lapsille samaistuttavat aiheet, tunteiden sanoittaminen, apukysymykset tunteiden opetuksen tueksi, kehollisten tuntemusten kuvaaminen ja aikuisen malli tunteiden säätelyyn.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tuomme esille tunteiden kehittymistä vauvasta kouluikään ja miten tunnetaitoja voi tukea yleisesti sekä miten tunnetaitoja voi tukea kirjanlukuhetkissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys toimii pohjana tutkimusaineiston analysointiin. Aiemman tutkimustiedon perusteella kokosimme analyysirungon, jonka avulla analysoimme viittä lasten tunnetaitokirjaa. Tutkimuksen tulososiossa tutkimusaineisto käydään kirja kerrallaan läpi, vastaten järjestyksessä analyysirungossa esitettyihin kysymyksiin.
Tutkimusaineistomme sisälsi laajasti erilaisia tunteita. Tunteet, joita lastenkirjoissa esiintyi, olivat sekä perustunteita että sekundaaritunteita. Tutkimusaineistossa nousi esiin keinoja, joilla tunnetaitoja kirjoissa tuettiin. Keinot olivat kuvitus, lapsille samaistuttavat aiheet, tunteiden sanoittaminen, apukysymykset tunteiden opetuksen tueksi, kehollisten tuntemusten kuvaaminen ja aikuisen malli tunteiden säätelyyn.