Käsityönopettajaopiskelijoiden käyttäjäkokemus vaatteen peruskaavan piirtämisestä : Tarkastelussa avoimen lähdekoodin kaavoitus- ja mittataulukko-ohjelmisto Seamly
Lintunen, Laura; Hirvonen, Matias (2024-04-28)
Käsityönopettajaopiskelijoiden käyttäjäkokemus vaatteen peruskaavan piirtämisestä : Tarkastelussa avoimen lähdekoodin kaavoitus- ja mittataulukko-ohjelmisto Seamly
Lintunen, Laura
Hirvonen, Matias
(28.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923718
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923718
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassa tutkimme käsityönopettajaopiskelijoiden kokemuksia vaatteen peruskaavan
piirtämisestä käyttäen avoimen lähdekoodin Seamly- ohjelmistoa. Vaatteen peruskaavan piirtämistä ei
Turun yliopiston käsityönopettajan opinnoissa opeteta. Tutkielmamme pyrkii tuomaan esille aiheen
merkitystä ja esimerkkejä kaavan piirron mahdollisista toteutustavoista. Tarkastelemme aihetta
käytettävyystutkimuksen näkökulmasta. Käytettävyyden kautta tutkimme peruskaavan piirtämisen
kokemuksia opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimukseen haettiin opiskelijoita Turun yliopiston
käsityön aineenopettajan koulutukseen osallistuvista. Tutkimukseen osallistui viisi opiskelijaa.
Tutkimus sisältää teoreettisen osuuden kaavoituksen tutkimuksesta ja sen käytöstä opettamisen ja
oppimisen kentillä. Käsittelemme myös käytettävyystutkimuksen teoriaa ja sen käyttöä
kasvatustieteissä. Käytettävyystutkimus perustuu kullekin tutkimukselle asetetuille
käytettävyyskriteereille, joten määrittelimme myös käytettävyystutkimuksen teorioihin nojaten omaan
viitekehykseemme sopivat kriteerit. Kriteerimme olivat opittavuus, tehokkuus, miellyttävyys ja
merkityksellisyys ja näiden perusteella tarkistelimme työpajaosallistujien kokemusta.
Tutkittava aineisto hankittiin tutkimusta varten pidetyissä peruskaavanpiirto työpajoissa. Osallistujien
ennakko-odotuksia kartoitettiin alkukyselyllä ennen ensimmäistä työpajaa. Toisen työpajan jälkeen
suoritetussa loppukyselyssä kerättiin tietoa itse työpajakokemuksesta ja sen vastaavuudesta odotuksiin.
Lisäksi työpajoista tallennettiin audiovisuaalista aineistoa ja havaintomuistiinpanoja kyselyaineiston
analyysin tueksi. Aineiston perusteella vertasimme odotusten ja kokemusten vastaavuutta ja
tulkitsimme siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Johtopäätöksinä tutkimuksesta saimme luotua kokemuksen etenemistä esittävän mallin, josta tuli ilmi
kokemuksen muutoksia ja tietoa työpaja toiminnan käytettävyydestä. Työpajan aikana opiskelijoiden
tunteet aiheen merkityksellisyydestä, miellyttävyydestä ja tehokkuudesta kasvoivat. Osallistujat
ilmaisivat kiinnostuksensa käyttää tietokoneohjelmaa tulevaisuudessa. Pohdintaosuudessa tuomme
esille ajatuksia peruskaavan piirtämisen käytöstä opetuksen kontekstissa.
piirtämisestä käyttäen avoimen lähdekoodin Seamly- ohjelmistoa. Vaatteen peruskaavan piirtämistä ei
Turun yliopiston käsityönopettajan opinnoissa opeteta. Tutkielmamme pyrkii tuomaan esille aiheen
merkitystä ja esimerkkejä kaavan piirron mahdollisista toteutustavoista. Tarkastelemme aihetta
käytettävyystutkimuksen näkökulmasta. Käytettävyyden kautta tutkimme peruskaavan piirtämisen
kokemuksia opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimukseen haettiin opiskelijoita Turun yliopiston
käsityön aineenopettajan koulutukseen osallistuvista. Tutkimukseen osallistui viisi opiskelijaa.
Tutkimus sisältää teoreettisen osuuden kaavoituksen tutkimuksesta ja sen käytöstä opettamisen ja
oppimisen kentillä. Käsittelemme myös käytettävyystutkimuksen teoriaa ja sen käyttöä
kasvatustieteissä. Käytettävyystutkimus perustuu kullekin tutkimukselle asetetuille
käytettävyyskriteereille, joten määrittelimme myös käytettävyystutkimuksen teorioihin nojaten omaan
viitekehykseemme sopivat kriteerit. Kriteerimme olivat opittavuus, tehokkuus, miellyttävyys ja
merkityksellisyys ja näiden perusteella tarkistelimme työpajaosallistujien kokemusta.
Tutkittava aineisto hankittiin tutkimusta varten pidetyissä peruskaavanpiirto työpajoissa. Osallistujien
ennakko-odotuksia kartoitettiin alkukyselyllä ennen ensimmäistä työpajaa. Toisen työpajan jälkeen
suoritetussa loppukyselyssä kerättiin tietoa itse työpajakokemuksesta ja sen vastaavuudesta odotuksiin.
Lisäksi työpajoista tallennettiin audiovisuaalista aineistoa ja havaintomuistiinpanoja kyselyaineiston
analyysin tueksi. Aineiston perusteella vertasimme odotusten ja kokemusten vastaavuutta ja
tulkitsimme siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Johtopäätöksinä tutkimuksesta saimme luotua kokemuksen etenemistä esittävän mallin, josta tuli ilmi
kokemuksen muutoksia ja tietoa työpaja toiminnan käytettävyydestä. Työpajan aikana opiskelijoiden
tunteet aiheen merkityksellisyydestä, miellyttävyydestä ja tehokkuudesta kasvoivat. Osallistujat
ilmaisivat kiinnostuksensa käyttää tietokoneohjelmaa tulevaisuudessa. Pohdintaosuudessa tuomme
esille ajatuksia peruskaavan piirtämisen käytöstä opetuksen kontekstissa.