Lämmin vuorovaikutus osana lapsen itsetunnon kehitystä
Laakso, Yasmin; Malmgren, Roosa (2024-04-26)
Lämmin vuorovaikutus osana lapsen itsetunnon kehitystä
Laakso, Yasmin
Malmgren, Roosa
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923196
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923196
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lämpimän vuorovaikutuksen merkitystä lapsen itsetunnon eri osa-alueilla. Tutkimuksen kautta halusimme syventää ymmärrystä siitä, miten aikuisen lämmin vuorovaikutus on yhteydessä lapsen itsetunnon kehitykseen. Tarkastelimme lämpimän vuorovaikutuksen yhteyttä erityisesti lapsen fyysiseen, emotionaaliseen, sosiaaliseen ja suorituksiin perustuvaan itsetuntoon.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jossa tarkoituksena on ymmärtää kohteen laatua sekä ominaisuuksia. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa kokosimme yhteen aikaisempia tutkimuksia, jotka keskittyivät lämpimään vuorovaikutukseen, lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen ja itsetunnon rakentumiseen. Tutkimus koostuu teorioista, eli sisällönanalyysimme on teoriapohjainen. Tutkimus käytti teoriapohjana Morris Rosenbergin itsetuntoteoriaa (Rosenberg 1995). Aineisto kerättiin hyödyntäen eri tietokantoja, kuten Ericiä ja Volteria. Hakusanoina käytimme sanoja, kuten "lämmin vuorovaikutus", ”sosioemotionaalinen kehitys” ja ”itsetunnon osa-alueet”.
Keskityimme tutkimuksessamme aineiston teoreettiseen tarkasteluun. Tutkimustulosten perusteella lämpimällä vuorovaikutuksella on merkittäviä positiivisia vaikutuksia lapsen fyysiselle, sosiaaliselle, emotionaaliselle ja suorituksiin perustuvalle itsetunnolle. Tutkimus korosti aikuisten sensitiivisyyden ja positiivisen palautteen tärkeyttä lapsen itsetunnon kehityksessä.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus, jossa tarkoituksena on ymmärtää kohteen laatua sekä ominaisuuksia. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa kokosimme yhteen aikaisempia tutkimuksia, jotka keskittyivät lämpimään vuorovaikutukseen, lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen ja itsetunnon rakentumiseen. Tutkimus koostuu teorioista, eli sisällönanalyysimme on teoriapohjainen. Tutkimus käytti teoriapohjana Morris Rosenbergin itsetuntoteoriaa (Rosenberg 1995). Aineisto kerättiin hyödyntäen eri tietokantoja, kuten Ericiä ja Volteria. Hakusanoina käytimme sanoja, kuten "lämmin vuorovaikutus", ”sosioemotionaalinen kehitys” ja ”itsetunnon osa-alueet”.
Keskityimme tutkimuksessamme aineiston teoreettiseen tarkasteluun. Tutkimustulosten perusteella lämpimällä vuorovaikutuksella on merkittäviä positiivisia vaikutuksia lapsen fyysiselle, sosiaaliselle, emotionaaliselle ja suorituksiin perustuvalle itsetunnolle. Tutkimus korosti aikuisten sensitiivisyyden ja positiivisen palautteen tärkeyttä lapsen itsetunnon kehityksessä.