Täydennyskoulutusselvitys : Tekstiilikäsitöitä opettavan opettajan kiinnostus erikoistekniikoiden täydennyskoulutukseen
Kirkkomäki, Miia; Rostedt, Kaisu (2024-04-28)
Täydennyskoulutusselvitys : Tekstiilikäsitöitä opettavan opettajan kiinnostus erikoistekniikoiden täydennyskoulutukseen
Kirkkomäki, Miia
Rostedt, Kaisu
(28.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923732
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan käsityönopettajien kiinnostusta käsityön
erikoistekniikoiden lisä- ja täydennyskoulutusta kohtaan. Tavoitteena oli selvittää tekstiilikäsitöitä
opettavien opettajien kannalta kiinnostavia ja tarpeellisia käsityön erikoistekniikoita, joista he
haluaisivat oppia lisää täydennyskoulutuksen myötä. Kiinnostuksen ja tarpeen lisäksi haluttiin
selvittää opettajien mielestä parhaat ajankohdat ja koulutuspaikat ja kuinka paljon he olisivat itse
valmiita maksamaan täydennyskoulutuksestaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua
kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol -sovelluksen avulla.
Tutkimukseen osallistui 29 käsitöitä opettavaa opettajaa eri puolilta Suomea. Vastaajista 59 % oli
toiminut opettajana yli kymmenen vuotta ja 34 % 5–9 vuotta, joten suurin osa vastaajista oli jo melko
kokeneita opettajia. Tutkimustuloksiin todennäköisesti vaikutti jonkin verran se, että kyselyyn
vastanneet opettajat olivat vuosia opettaneet ainoastaan tekstiilikäsitöitä ja tämän vuoksi koettiin
tarvetta kertaukselle teknisentyön aihealueissa.
Tutkielmassa selvisi, että lisä- ja täydennyskoulutuksesta ollaan kiinnostuneita monissa eri
tekstiilityön erikoistekniikoissa. Eniten kiinnostusta vastaajissa herättivät erilaiset
langanvärjäystekniikat ja korinpunonta. Korinpunonta on Taitoliiton nimeämä ”vuoden
käsityötekniikka” 2024. Useat tekstiilitöitä opettavat opettajat olisivat kiinnostuneita saamaan
lisäkoulutusta myös teknisentyön eri tekniikoissa, sillä vastaajista 76 % oli kiinnostunut teknisen
käsityön lisä- ja täydennyskoulutuksesta.
Tutkimuksen perusteella lisä- ja täydennyskoulutus koetaan hyvin tarpeelliseksi, joskin käsityön
erikoistekniikat, joissa lisäkoulutusta kaivataan, vaihtelevat melko paljon vastaajan mukaan. Tämän
vuoksi on tärkeää, että opettajan henkilökohtainen koulutus- ja kehittymissuunnitelma on ajan tasalla
ja koulutustarjonta on tarpeeksi kattava.
erikoistekniikoiden lisä- ja täydennyskoulutusta kohtaan. Tavoitteena oli selvittää tekstiilikäsitöitä
opettavien opettajien kannalta kiinnostavia ja tarpeellisia käsityön erikoistekniikoita, joista he
haluaisivat oppia lisää täydennyskoulutuksen myötä. Kiinnostuksen ja tarpeen lisäksi haluttiin
selvittää opettajien mielestä parhaat ajankohdat ja koulutuspaikat ja kuinka paljon he olisivat itse
valmiita maksamaan täydennyskoulutuksestaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua
kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol -sovelluksen avulla.
Tutkimukseen osallistui 29 käsitöitä opettavaa opettajaa eri puolilta Suomea. Vastaajista 59 % oli
toiminut opettajana yli kymmenen vuotta ja 34 % 5–9 vuotta, joten suurin osa vastaajista oli jo melko
kokeneita opettajia. Tutkimustuloksiin todennäköisesti vaikutti jonkin verran se, että kyselyyn
vastanneet opettajat olivat vuosia opettaneet ainoastaan tekstiilikäsitöitä ja tämän vuoksi koettiin
tarvetta kertaukselle teknisentyön aihealueissa.
Tutkielmassa selvisi, että lisä- ja täydennyskoulutuksesta ollaan kiinnostuneita monissa eri
tekstiilityön erikoistekniikoissa. Eniten kiinnostusta vastaajissa herättivät erilaiset
langanvärjäystekniikat ja korinpunonta. Korinpunonta on Taitoliiton nimeämä ”vuoden
käsityötekniikka” 2024. Useat tekstiilitöitä opettavat opettajat olisivat kiinnostuneita saamaan
lisäkoulutusta myös teknisentyön eri tekniikoissa, sillä vastaajista 76 % oli kiinnostunut teknisen
käsityön lisä- ja täydennyskoulutuksesta.
Tutkimuksen perusteella lisä- ja täydennyskoulutus koetaan hyvin tarpeelliseksi, joskin käsityön
erikoistekniikat, joissa lisäkoulutusta kaivataan, vaihtelevat melko paljon vastaajan mukaan. Tämän
vuoksi on tärkeää, että opettajan henkilökohtainen koulutus- ja kehittymissuunnitelma on ajan tasalla
ja koulutustarjonta on tarpeeksi kattava.