Systemaattinen katsaus opettajien työuupumuksen riskitekijöistä ja hallintakeinoista
Koivula, Laura; Lember, Jane (2024-04-26)
Systemaattinen katsaus opettajien työuupumuksen riskitekijöistä ja hallintakeinoista
Koivula, Laura
Lember, Jane
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923406
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää peruskoulun opettajien ammatillista
uupumusta aiheuttavia riskitekijöitä ja niiden mahdollisia hallintakeinoja. Opetusalalla
työuupumuksen tiedetään olevan yleinen ja kasvava ongelma. Työuupumuksen seuraukset ovat
vakavat. Työuupumus voi aiheuttaa terveydellisiä haittoja, ammatista poistumista,
työskentelykyvyn menettämistä ja hyvinvoinnin laskemista. Työuupumuksen hallintaan on
kehitetty monenlaisia ohjelmia, toimintatapoja ja mittareita. Näiden tarkoituksena on lieventää
työstä aiheutuvien haittatekijöiden vaikutusta ja parantaa yleistä työhyvinvointia.
Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Olemme perehtyneet jo
olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen ja tätä kautta pyrkineet selvittämään, mitkä tekijät
aiheuttavat opettajan työssä ammatillista uupumusta ja mitä interventioita on uupumuksen
hallintaan. Hakuprosessin aikana tutkimukseemme valikoitui 19 sopivaa tutkimusartikkelia,
joissa käsiteltiin työuupumuksen syitä ja erilaisia keinoja sen hallintaan. Olemme rajanneet
tutkimuksemme käsittelemään pelkästään peruskoulun opettajia normaaleissa olosuhteissa.
Tutkimuksessamme esille nousi yksilöllisten, työympäristöllisten ja organisaatiokohtaisten
tekijöiden vaikutukset työuupumuksen syntyyn. Nämä tekijät pitivät sisällään mm. stressin,
työmäärän, työ- ja vapaa-ajan epätasapainon, tuen puutteen ja luokkakoot. Nämä tekijät lisäävät
opettajien ammatissa työuupumusta. Tutkimuksessamme esille nousseet interventiot jaettiin
yksilöllisiin, psykologisiin ja organisatorisiin keinoihin. Näiden keinojen alta löytyy mm.
positiivisen psykologian interventiot ja tietoisen läsnäolon harjoitukset. Toimenpiteillä pyritään
vaikuttamaan työolosuhteisiin, parantamaan opettajien työhyvinvointia ja tarjoamaan tukea.
uupumusta aiheuttavia riskitekijöitä ja niiden mahdollisia hallintakeinoja. Opetusalalla
työuupumuksen tiedetään olevan yleinen ja kasvava ongelma. Työuupumuksen seuraukset ovat
vakavat. Työuupumus voi aiheuttaa terveydellisiä haittoja, ammatista poistumista,
työskentelykyvyn menettämistä ja hyvinvoinnin laskemista. Työuupumuksen hallintaan on
kehitetty monenlaisia ohjelmia, toimintatapoja ja mittareita. Näiden tarkoituksena on lieventää
työstä aiheutuvien haittatekijöiden vaikutusta ja parantaa yleistä työhyvinvointia.
Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Olemme perehtyneet jo
olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen ja tätä kautta pyrkineet selvittämään, mitkä tekijät
aiheuttavat opettajan työssä ammatillista uupumusta ja mitä interventioita on uupumuksen
hallintaan. Hakuprosessin aikana tutkimukseemme valikoitui 19 sopivaa tutkimusartikkelia,
joissa käsiteltiin työuupumuksen syitä ja erilaisia keinoja sen hallintaan. Olemme rajanneet
tutkimuksemme käsittelemään pelkästään peruskoulun opettajia normaaleissa olosuhteissa.
Tutkimuksessamme esille nousi yksilöllisten, työympäristöllisten ja organisaatiokohtaisten
tekijöiden vaikutukset työuupumuksen syntyyn. Nämä tekijät pitivät sisällään mm. stressin,
työmäärän, työ- ja vapaa-ajan epätasapainon, tuen puutteen ja luokkakoot. Nämä tekijät lisäävät
opettajien ammatissa työuupumusta. Tutkimuksessamme esille nousseet interventiot jaettiin
yksilöllisiin, psykologisiin ja organisatorisiin keinoihin. Näiden keinojen alta löytyy mm.
positiivisen psykologian interventiot ja tietoisen läsnäolon harjoitukset. Toimenpiteillä pyritään
vaikuttamaan työolosuhteisiin, parantamaan opettajien työhyvinvointia ja tarjoamaan tukea.