Miksi lapset eivät käy koulua? : Systemaattinen katsaus koulupoissaolotutkimuksesta oppilaan, koulun, kodin sekä sidosryhmien näkökulmasta
Oksanen, Iida (2024-04-26)
Miksi lapset eivät käy koulua? : Systemaattinen katsaus koulupoissaolotutkimuksesta oppilaan, koulun, kodin sekä sidosryhmien näkökulmasta
Oksanen, Iida
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923514
Tiivistelmä
Koulupoissaolojen taustalla on moninaisia syitä ja poissaoloista voi syntyä vakavia seurauksia. Tässä tutkielmassa tutkittiin millaisia tekijöitä kouluopoissaolojen taustalla on sekä millaisia lyhyt-ja/tai pitkäaikaisseurauksia koulupoissaoloilla on. Tutkielmassa selvitettiin myös, millaisia toimintamalleja poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi on kehitetty. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka hakuprosessin jälkeen tutkimuksessa hyödynnettiin 13 eri tutkimusartikkelia. Tulokset analysoitiin systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisellä tavalla. Tutkimus perustuu tutkimusartikkeleista löydettyihin neljään merkittävämpään ja aineistossa eniten esiintyneeseen käsitteeseen koulupoissaolotyypeistä: koulukieltäytymiseen, kaikesta koulunkäynnistä kieltäytymiseen, lintsaamiseen sekä koulupoissaoloihin. Koulupoissaoloja selittää moninaiset tekijät, kuten psyykkiset ja sosio-emotionaaliset haasteet sekä koulun ja kodin olosuhteet. Koulupoissaolot vaikuttavat merkittävästi oppilaan akateemiseen menestykseen, sosiaaliseen kehitykseen sekä mielenterveyteen aiheuttaen lyhyen ja pitkän aikavälin haittoja. Tutkimuksen mukaan koulupoissaolojen ennaltaehkäisy kiinnittyy vahvasti yksilöllisten ja ympäristötekijöiden tunnistamiseen, varhaiseen puuttumiseen sekä kokonaisvaltaisen avun tarjoamiseen. Koulupoissaolojen keskiössä onkin erilaiset sidosryhmät, kuten opettajat, vanhemmat ja terveydenhuollon ammattilaiset, joiden välinen monipuolinen yhteistyö on tehokkain toimenpide koulupoissaoloihin puuttumisessa ja niiden ehkäisyssä. Sidosryhmien välinen yhteistyö on myös erityisen tärkeää uusien toimintamallien kehittämisessä.