Fanivideoita faneista - Faniuden performatiivisuus Harry Stylesin Love on Tour -kiertueen Tiktok-videoissa
Alatalo, Pinja (2024-04-26)
Fanivideoita faneista - Faniuden performatiivisuus Harry Stylesin Love on Tour -kiertueen Tiktok-videoissa
Alatalo, Pinja
(26.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923353
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923353
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen suosittuja ja ajankohtaisia faniuden esittämisen tapoja sosiaalisessa
mediassa. Aineistoni koostuu Harry Stylesin Love on Tour -kiertueella kuvatuista, Tiktok-alustalla
julkaistuista fanivideoista, mutta niiden analyysi voi nähdäkseni lisätä ymmärrystä myös muista
samankaltaisista fani-ilmiöistä. Käytän menetelmänäni laadullista sisällönanalyysia, eli tulkitsen
videoilla näkyvää, faniuden esittämisen kannalta oleellista toimintaa aiemman tutkimuksen valossa.
Keskeisiä käsitteitä analyysissä ovat performatiivisuus ja representaatio. Fanit tuottavat esityksillään,
kuten pukeutumisella, yhteislaululla ja tanssilla, käsityksiä sekä itsestään yksilöinä että yhteisönä.
Fanit luovat ja neuvottelevat musiikkiin ja konserttikokemukseen liittyviä merkityksiä, joista on niin
ikään mahdollista hahmottaa sekä yksilöllisiä että yhdessä vuorovaikutuksessa jaettuja piirteitä.
Tällaisen toiminnan voi ajatella heijastavan ja muodostavan fanien identiteettiä sekä vahvistavan
yhteisöllisyyden tunnetta. Valitsemassani lukutavassa korostuu fanien aktiivinen toimijuus, mutta
erilaiset tutkimusasetelmat tuottaisivat todennäköisesti toisenlaisia tulkintoja faniuden
performatiivisuudesta. Siksi lisätutkimus monipuolisemman ja syvällisemmän ymmärryksen
muodostamiseksi olisi tarpeen.
mediassa. Aineistoni koostuu Harry Stylesin Love on Tour -kiertueella kuvatuista, Tiktok-alustalla
julkaistuista fanivideoista, mutta niiden analyysi voi nähdäkseni lisätä ymmärrystä myös muista
samankaltaisista fani-ilmiöistä. Käytän menetelmänäni laadullista sisällönanalyysia, eli tulkitsen
videoilla näkyvää, faniuden esittämisen kannalta oleellista toimintaa aiemman tutkimuksen valossa.
Keskeisiä käsitteitä analyysissä ovat performatiivisuus ja representaatio. Fanit tuottavat esityksillään,
kuten pukeutumisella, yhteislaululla ja tanssilla, käsityksiä sekä itsestään yksilöinä että yhteisönä.
Fanit luovat ja neuvottelevat musiikkiin ja konserttikokemukseen liittyviä merkityksiä, joista on niin
ikään mahdollista hahmottaa sekä yksilöllisiä että yhdessä vuorovaikutuksessa jaettuja piirteitä.
Tällaisen toiminnan voi ajatella heijastavan ja muodostavan fanien identiteettiä sekä vahvistavan
yhteisöllisyyden tunnetta. Valitsemassani lukutavassa korostuu fanien aktiivinen toimijuus, mutta
erilaiset tutkimusasetelmat tuottaisivat todennäköisesti toisenlaisia tulkintoja faniuden
performatiivisuudesta. Siksi lisätutkimus monipuolisemman ja syvällisemmän ymmärryksen
muodostamiseksi olisi tarpeen.