Turun yliopiston käsityökasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia pedagogisista valmiuksista käsityön perusopintojen suorittamisen jälkeen
Mäkinen, Nelli; Nummi, Reetta (2024-04-28)
Turun yliopiston käsityökasvatuksen opiskelijoiden kokemuksia pedagogisista valmiuksista käsityön perusopintojen suorittamisen jälkeen
Mäkinen, Nelli
Nummi, Reetta
(28.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923313
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923313
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia pedagogisia valmiuksia opiskelijat ovat kokeneet
saavansa käsityön perusopintojen suorittamisen jälkeen. Tutkielmassa syvennytään aiheeseen Turun
yliopiston vuosien 2022–2024 opinto-oppaan avulla. Lisäksi pyritään selvittämään opinto-oppaan
perusopinnoille asetettujen osaamistavoitteiden toteutumista käsityönaineenopettajaopiskelijoiden
sekä sivuaineopiskelijoiden näkökulmasta.
Kandidaatintutkielmassa halutaan saada vastauksia, voiko käsityötaustalla olla merkitystä
perusopintojen tavoitteiden toteutumiseen sekä opettamaan oppimisen valmiuksiin. Turun yliopiston
vuosien 2022–2024 opinto-oppaan käsityökasvatuksen perusopintojen osaamistavoitteiden mukaan
opiskelija hallitsee monimateriaalisen käsityön käsitteelliset ja sisällölliset perusteet sekä kykenee
suunnittelemaan, ohjaamaan ja toteuttamaan käsityöprojekteja peruskoulun vuosiluokilla 1–6 (Turun
yliopisto 2022.) Tutkimusaihetta päätettiin lähteä tutkimaan, sillä käsityön perusharjoittelun aikana
huomattiin, että käsityökasvatuksen perusopintojen tavoitteiden toteutuminen ei kaikkien
opiskelijoiden kohdalla täysin toteutunut. Syvällisempää perehtymistä kaivattiin opettamisen taitoihin,
kuten esimerkiksi työskentelytapojen ohjaamiseen.
Webropol-kyselytutkimus tuotti 19 vastausta, jotka antoivat näkökulmia käsityökasvatuksen
perusopintojen tavoitteiden toteutumisesta opinnot suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksista. Saadut
vastaukset teemoiteltiin niiden tulkinnan selkeyttämiseksi. Tutkimuksen perusteella osaamistavoitteet
käsityökasvatuksen perusopinnoissa eivät toteutuneet suurimman osan vastaajien keskuudessa. Siihen
vaikuttivat vastaajien mielestä opetuksen ajalliset resurssit sekä opetuksen sisällön laajuus.
Tutkimuksen perusteella tavoitteiden toteutumiseen merkittävimmin vaikuttava tekijä oli vastaajien
henkilökohtainen motivaatio. Vastausten perusteella opiskelijat kokivat saaneensa opettamisen
valmiuksia, mutta näkivät kehitysmahdollisuuksia niiden parantamiseksi. Vastauksissa korostui
opettamaan oppimisen yhdistäminen kursseilla valmistettavien harjoitusten tekemisessä. Opettajaksi
opiskelevat toivoivat vastausten perusteella enemmän työkaluja käytännön taitojen harjoittamiseen ja
siihen, miten omaa osaamista olisi mahdollisuus hyödyntää tulevaisuudessa opettajan ammatissa.
saavansa käsityön perusopintojen suorittamisen jälkeen. Tutkielmassa syvennytään aiheeseen Turun
yliopiston vuosien 2022–2024 opinto-oppaan avulla. Lisäksi pyritään selvittämään opinto-oppaan
perusopinnoille asetettujen osaamistavoitteiden toteutumista käsityönaineenopettajaopiskelijoiden
sekä sivuaineopiskelijoiden näkökulmasta.
Kandidaatintutkielmassa halutaan saada vastauksia, voiko käsityötaustalla olla merkitystä
perusopintojen tavoitteiden toteutumiseen sekä opettamaan oppimisen valmiuksiin. Turun yliopiston
vuosien 2022–2024 opinto-oppaan käsityökasvatuksen perusopintojen osaamistavoitteiden mukaan
opiskelija hallitsee monimateriaalisen käsityön käsitteelliset ja sisällölliset perusteet sekä kykenee
suunnittelemaan, ohjaamaan ja toteuttamaan käsityöprojekteja peruskoulun vuosiluokilla 1–6 (Turun
yliopisto 2022.) Tutkimusaihetta päätettiin lähteä tutkimaan, sillä käsityön perusharjoittelun aikana
huomattiin, että käsityökasvatuksen perusopintojen tavoitteiden toteutuminen ei kaikkien
opiskelijoiden kohdalla täysin toteutunut. Syvällisempää perehtymistä kaivattiin opettamisen taitoihin,
kuten esimerkiksi työskentelytapojen ohjaamiseen.
Webropol-kyselytutkimus tuotti 19 vastausta, jotka antoivat näkökulmia käsityökasvatuksen
perusopintojen tavoitteiden toteutumisesta opinnot suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksista. Saadut
vastaukset teemoiteltiin niiden tulkinnan selkeyttämiseksi. Tutkimuksen perusteella osaamistavoitteet
käsityökasvatuksen perusopinnoissa eivät toteutuneet suurimman osan vastaajien keskuudessa. Siihen
vaikuttivat vastaajien mielestä opetuksen ajalliset resurssit sekä opetuksen sisällön laajuus.
Tutkimuksen perusteella tavoitteiden toteutumiseen merkittävimmin vaikuttava tekijä oli vastaajien
henkilökohtainen motivaatio. Vastausten perusteella opiskelijat kokivat saaneensa opettamisen
valmiuksia, mutta näkivät kehitysmahdollisuuksia niiden parantamiseksi. Vastauksissa korostui
opettamaan oppimisen yhdistäminen kursseilla valmistettavien harjoitusten tekemisessä. Opettajaksi
opiskelevat toivoivat vastausten perusteella enemmän työkaluja käytännön taitojen harjoittamiseen ja
siihen, miten omaa osaamista olisi mahdollisuus hyödyntää tulevaisuudessa opettajan ammatissa.