Lapsen ensi- ja vieraan kielen kehitys – Oppimisen ja omaksumisen hypoteesit
Partanen, Jarno (2024-04-29)
Lapsen ensi- ja vieraan kielen kehitys – Oppimisen ja omaksumisen hypoteesit
Partanen, Jarno
(29.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024235
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024235
Tiivistelmä
Tässä teoreettisessa katsauksessa tarkastellaan kielen kehityksen vaiheita sekä ensikielen omaksumisessa että vieraan kielen oppimisessa ja omaksumisessa. Pääpaino on lapsen kielen kehityksessä, kriittisessä iässä ja kaksikielisyydessä. Tärkeimpänä tutkimusaineistona käytetään George Yulen (2017) teosta ”The Study of Language”, David Crystalin (2007) teosta ”How Language Works” sekä Stephen Krashenin (1982) teosta ”Principles and Practice in Second Language Acquisiton”. Yhtenä lähteenä käytetään myös Elina Niemitalo-Haapolan, Sini Haapalan ja Soile Ukkolan (2020) teosta ”Lapsen kielenkehitys, vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys”. Lisäksi tarkastellaan Stephen Krashenin hypoteesien kautta kielen omaksumisen ja oppimisen prosessia. Lisäksi käsitellään Jean Piaget’n lapsen kielen kehityksen vaiheita ja Lev Vygotskin lähikehityksen vyöhykettä. Tämän työn perusteella voidaan päätellä, että se tarjoaa hyvän perustan aiheesta lapsen ensi- ja vieraan kielen kehityksestä ja myös on hyvä pohja jatkotukimusta ajatellen esimerkiksi kaksikielisessä päiväkodissa.