Alakouluikäisen lapsen lukemisen kehitys ja lukemaan oppiminen
Voutilainen, Venla (2024-04-25)
Alakouluikäisen lapsen lukemisen kehitys ja lukemaan oppiminen
Voutilainen, Venla
(25.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325844
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee lukutaidon ja lukemisen vaikutuksia oppimiseen lasten ja nuorten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää aikaisempien tutkimusten perusteella, miten oppilas hyötyy lukemisesta, millaiset tekijät vaikuttavat lukemaan oppimiseen sekä miten digitaalinen lukeminen ja mediakasvatus ovat iso osa tätä päivää.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusmenetelmänä kirjallisuuskatsaus palvelee tätä tutkimusta hyvin, sillä kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan perehtyä aikaisempien tutkimusten tuloksiin tämän tutkimuksen näkökulmasta. Aineistoa on kerätty monipuolisesti usean kuukauden ajan käyttäen apuna erilaisia hakukoneita, kuten Google scholar -selainta sekä Turun yliopiston Volter -tietokantaa.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että lukemisella ja oppimisella on selkeä yhteys. Paljon lukevilla oppilailla on yleensä laaja sanavarasto, hyvät tunne-elämäntaidot sekä parempi mahdollisuus pärjätä opinnoissa, ja tulevaisuudessa työelämässä, verrattuna vähemmän lukeviin ikätovereihinsa. Lukutaidon tukeminen onkin keskeistä oppimisen ja nyky-yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukutaidon merkitys oppimiselle on korvaamaton. Lukeminen tarjoaa oppilaalle tietoa, se kehittää ymmärtämistä ja vaikuttaa lisäksi oppilaan identiteetin muodostumiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta lukemisen olevan oppilaalle tärkeä perustaito. Jokaisen opettajan tulisi kannustaa oppilaitaan lukemaan erilaisia tekstejä, jotta oppilaat saavat parhaat mahdolliset eväät elämään.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusmenetelmänä kirjallisuuskatsaus palvelee tätä tutkimusta hyvin, sillä kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan perehtyä aikaisempien tutkimusten tuloksiin tämän tutkimuksen näkökulmasta. Aineistoa on kerätty monipuolisesti usean kuukauden ajan käyttäen apuna erilaisia hakukoneita, kuten Google scholar -selainta sekä Turun yliopiston Volter -tietokantaa.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että lukemisella ja oppimisella on selkeä yhteys. Paljon lukevilla oppilailla on yleensä laaja sanavarasto, hyvät tunne-elämäntaidot sekä parempi mahdollisuus pärjätä opinnoissa, ja tulevaisuudessa työelämässä, verrattuna vähemmän lukeviin ikätovereihinsa. Lukutaidon tukeminen onkin keskeistä oppimisen ja nyky-yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukutaidon merkitys oppimiselle on korvaamaton. Lukeminen tarjoaa oppilaalle tietoa, se kehittää ymmärtämistä ja vaikuttaa lisäksi oppilaan identiteetin muodostumiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta lukemisen olevan oppilaalle tärkeä perustaito. Jokaisen opettajan tulisi kannustaa oppilaitaan lukemaan erilaisia tekstejä, jotta oppilaat saavat parhaat mahdolliset eväät elämään.