Oppilaslähtöinen opettaminen : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja valmiuksia
Mattila, Jerri; Rokkanen, Luukas (2024-05-03)
Oppilaslähtöinen opettaminen : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja valmiuksia
Mattila, Jerri
Rokkanen, Luukas
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326406
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja valmiuksia oppilaslähtöisen opettamisen toteuttamiseen sekä kokemuksia yliopisto-opinnoista saadusta tuesta aiheeseen liittyen. Tutkimuksen teoria pohjautuu oppilaslähtöisyyteen, opettaja- ja oppilaslähtöiseen pedagogiikkaan, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014).
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla kuutta eri vaiheissa opintojaan olevaa Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto kerättiin keväällä 2024. Analyysivaiheessa kerätty aineisto teemoitettiin haastattelun teema-alueiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ja valmiudet kehittyvät opintojen edetessä. Pidemmän aikaa opiskelleet kokevat myös saavansa yliopistolta enemmän tukea oppilaslähtöisen opettamisen toteuttamiseen. Tutkimus tuo esille tietoa luokanopettajaopiskelijoiden oppilaslähtöisistä opetusmetodeista sekä oppilaslähtöiseen opettamiseen liittyvistä haasteista.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla kuutta eri vaiheissa opintojaan olevaa Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto kerättiin keväällä 2024. Analyysivaiheessa kerätty aineisto teemoitettiin haastattelun teema-alueiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset ja valmiudet kehittyvät opintojen edetessä. Pidemmän aikaa opiskelleet kokevat myös saavansa yliopistolta enemmän tukea oppilaslähtöisen opettamisen toteuttamiseen. Tutkimus tuo esille tietoa luokanopettajaopiskelijoiden oppilaslähtöisistä opetusmetodeista sekä oppilaslähtöiseen opettamiseen liittyvistä haasteista.